top of page

תוצאות חיפוש

נמצאו 1713 תוצאות בלי מונחי חיפוש

  • חוברת צביעה #28: האפרוחים מתכוננים לאירווזיון

    חוברת צביעה מושקעת ומגניבה, שכולה סביב שירים שונים שישראל שלחה לאירוויזיון לאורך השנים! 🎤🇮🇱🎨 נסו לנחש את שם השיר כבר מהאיור, לפני שתציצו בשם עצמו... בחוברת תמצאו שירים אהובים ובלתי נשכחים כמו "יום הולדת", "עינייך", "יוניקורן", "TOY", "זה רק ספורט", "הוריקן' ואפילו "מישל" ועוד רבים אחרים! 🎶😍 כל האפרוחים שמזמרים בדפים מחכים שתצבעו אותם ותפיחו בהם חיים! 🖍️🌈 זו הזדמנות נהדרת להיזכר ברגעי הקסם של ישראל באירוויזיון, להיזכר ולזמזם את השירים, ולהתכונן לחגיגה המוזיקלית עם צבעים בוהקים! 👩‍🎨🎤✨ אז למה אתם מחכים? הורידו את חוברת הצביעה המיוחדת, הדפיסו אותה, והתחילו לצבוע! 🖨️🎨 🎶💃🕺 אם יש בעיה, תוכלו להוריד ישר מהספריה

  • פטנטים - איך הממציאים מגנים על הרעיונות שלהם 💡

    יש לכם רעיון מבריק? המצאה שתשנה את העולם? לפני שאתם ממהרים לספר לכולם על הקונץ-פטנט שלכם - כדאי שתכירו את הדבר הזה שנקרא פטנט. כי בלעדיו, מישהו אחר יכול פשוט לקחת את הרעיון שלכם, לייצר אותו בזול, ולהרוויח מיליונים - בזמן שאתם יושבים בבית ומנסים להסביר ש"זה בכלל היה הרעיון שלי קודם." אז מה זה בעצם פטנט? פטנט הוא זכות משפטית שמדינה מעניקה לממציא, ונותנת לו שליטה בלעדית על ההמצאה שלו לתקופה קבועה. בתמורה, הממציא חייב לחשוף לציבור בדיוק איך ההמצאה עובדת - זה חלק מהעסקה עם המדינה: אתה מקבל הגנה, ותמורתה הידע הופך לנחלת הכלל בסוף התקופה. פטנט אינו מגן על "רעיון" בלבד - הוא מגן על המימוש של הרעיון: תהליך, מכשיר, חומר, או שיטה חדשניים. רעיון מופשט לבד לא ניתן לרישום פטנט. כדי שהמצאה תקבל פטנט, היא צריכה לעמוד בשלושה תנאים: היא חייבת להיות חדשה (אף אחד לא פרסם או מכר משהו זהה קודם), מועילה (יש לה שימוש מעשי כלשהו), ויש בה התקדמות המצאתית - כלומר, היא לא שיפור ממש קטן וברור מאליו שכל מי שעוסק בתחום היה חושב עליו ממילא. פטנטים הם רק אחד מסוגי ההגנה על קניין רוחני - יש גם זכויות יוצרים (ליצירות אמנות וספרות), סימני מסחר (לשם או לוגו של עסק), וסודות מסחריים - כמו המתכון של קוקה-קולה, שלא פורסם עד היום ולכן גם לא ניתן לפטנט עליו. 🤫 מה ההגנות שמקבל בעל הפטנט? בעל פטנט קיבל בידיו כלי חזק מאוד. הוא רשאי: למנוע מאחרים לייצר, להשתמש, למכור, להציע למכירה, או לייבא את ההמצאה שלו בתחומי המדינה שהעניקה את הפטנט - ללא רשותו. להעניק רישיון (License) לחברות אחרות להשתמש בהמצאה תמורת תשלום - זה אחד המקורות העיקריים להכנסה מפטנטים. למכור את הפטנט כולו לגורם אחר, בדיוק כמו שמוכרים רכוש. לתבוע פיצויים אם מישהו מפר את הפטנט ומשתמש בהמצאה בלי רשות. דוגמה אמיתית: רוברט קירנס, שהמציא את המגבים האוטומטיים לסירוגין (אותם מגבים שפועלים עם הפסקות ולא ברצף), ניהל מאבק משפטי של כמעט 30 שנה נגד פורד וקרייזלר שהשתמשו בפטנט שלו בלי רשות - וניצח, עם פיצויים של 10 מיליון דולר מפורד בלבד. [אפשר לקרוא על כך בפוסט על מרי אנדרסון] כמה זמן פטנט מחזיק מעמד? הפטנט הסטנדרטי תקף 20 שנה ממועד הגשת הבקשה - ולא מיום הקבלה. לאחר 20 שנה, ההמצאה הופכת לנחלת הכלל, וכל אחד יכול לייצר ולמכור אותה חופשי. יש יוצאים מן הכלל: בתחום התרופות קיים לעיתים מנגנון להארכת הגנה, כי חלק גדול מה-20 שנה נאכל על ידי ניסויים קליניים ואישורי רגולציה - ולפעמים התרופה מגיעה לשוק רק שנים אחרי הגשת הפטנט. 💡 הידעתם? הפטנט הראשון בהיסטוריה שתועד בצורה רשמית הוענק בשנת 1421 בפירנצה, איטליה - למהנדס פיליפו ברונלסקי, על סירת הובלה מיוחדת לשינוע שיש כבד לבניית הכיפה המפורסמת שלו. מי יכול לבקש פטנט? כל אחד! ממציא יחיד, קבוצת ממציאים, חברה, עמותה, ואפילו - כן - ילדים. מבחינה חוקית, בישראל וברוב העולם אין גיל מינימום להיות בעל פטנט. ילדים שגילם מתחת לגיל הבגרות יצטרכו שהורה או אפוטרופוס יחתום בשמם על המסמכים המשפטיים, אבל הפטנט יכול להירשם על שמם לחלוטין. ואכן, ילדים שרושמים פטנטים זה לא דבר נדיר. רוברט "באדי" פאץ' מצ'יבי צ'ייס, מרילנד, היה בן 5 בלבד כשהמציא משאית צעצוע שניתן לפרק ולהרכיב מחדש בצורות שונות - משאית עם מכלי מטען, משאית תפזורת, וואן סגור - על ידי שינוי מיקום הצירים. הוא בנה את הדגם שלו מקופסאות נעליים ישנות, פקקי בקבוקים, מסמרים וסלוטייפ. כשהגיע הזמן לחתום על בקשת הפטנט, הוא עוד לא ידע לכתוב את שמו - אז חתם ב-X, מאושר על ידי נוטריון. ב-4 ביוני 1963, בגיל 6, קיבל פאץ' את פטנט ארה"ב מספר 3,091,888 - והפך לאדם הצעיר ביותר שקיבל פטנט אמריקאי. שיא עדכני יותר שייך לסורן פלנטה מיוטה, שקיבל את הפטנט שלו ב-23 ביולי 2024 בגיל 5 שנים ו-190 ימים - ונכנס לספר השיאים של גינס כבעל הפטנט הפעיל הצעיר ביותר בעולם. ההמצאה שלו? רובוט גינון אלקטרו-מכני בעל גוף חלול, גלגלים בצורה מיוחדת ומנועים עצמאיים לכל גלגל - עם אלמנטים לחפירה, המתאים לעבודות גינון וחציבה. איך כותבים בקשת פטנט - ומה בה בכלל יש? בקשת פטנט היא מסמך מורכב מאוד, ולרוב יש לה מבנה קבוע. היא כוללת: כותרת ותחום ההמצאה - תיאור כללי של מה ההמצאה ובאיזה תחום היא נופלת. הרקע - מה קיים כבר בשוק, ומה הבעיה שההמצאה פותרת. תיאור מפורט של ההמצאה - כולל איך היא עובדת, מה המרכיבים שלה, ואיך מממשים אותה. צריך להיות מפורט מספיק כדי שאדם בעל ידע בתחום יוכל לשחזר את ההמצאה רק לפי המסמך. תרשימים - בדרך כלל חובה. תביעות (Claims) - ההגדרות המשפטיות של מה בדיוק מוגן - החלק הכי קריטי. הן כתובות בשפה משפטית-טכנית מדויקת מאוד. אם כתבת את התביעות בצורה צרה מדי - מישהו יוכל לעקוף אותן בשינוי קטן. אם כתבת אותן בצורה רחבה מדי, הבקשה עלולה להידחות. תמצית (Abstract) - סיכום קצר לצרכי אינדקסציה. האם צריך עורך דין? לא חייבים, אבל מומלץ מאוד. בישראל ניתן להגיש בקשת פטנט לבד ("Pro Se"). הבעיה היא שהחלק הכי קשה - ניסוח התביעות - הוא גם הכי חשוב, והטעויות בו עולות ביוקר. עורכי פטנטים (בישראל: "סוכני פטנטים") הם מומחים ייחודיים שעוסקים בזה בלבד - שילוב של ידע טכני ומשפטי. חיפוש ידע מוקדם - Prior Art לפני שמגישים בקשת פטנט, יש שלב קריטי: לבדוק שההמצאה שלכם אכן חדשה. אם לא - לא תקבלו פטנט עליה. הבדיקה הזאת נקראת חיפוש Prior Art ("ידע מוקדם"). איפה מחפשים? בגוגל. לא הרגיל אלא Google Patents - שמאפשר חיפוש חינמי ומצוין במיליוני פטנטים מכל העולם. באיחוד האירופי ב-Espacenet - מסד הנתונים של לשכת הפטנטים האירופאית, גם חינמי. בארה"ב ב-USPTO Patent Full-Text Database - שם 'יושבים' כל הפטנטים האמריקאים. בספרות מדעית - כי מאמרים אקדמיים יכולים גם הם לשלול הגשה של פטנט. במוצרים שקיימים בשוק - כי אם המוצר כבר נמכר, גם אם אין עליו פטנט, זה נחשב ל"ידע מוקדם". כמו שאמרנו, כדי לקבל פטנט ההמצאה חייבת להיות חדשה, מועילה, ובעלת התקדמות המצאתית - לא רק שיפור קטן וברור מאליו. חיפוש ידע מוקדם טוב הוא הדרך לבדוק את שלושת התנאים האלה לפני שמשקיעים כסף בבקשה. ועוד משהו חשוב שרבים לא יודעים: בישראל (וברוב המדינות המערביות) נהוגה שיטת ה"ראשון להגיש" - מי שהגיש ראשון את הבקשה הוא זה שיקבל את הפטנט, גם אם מישהו אחר חשב על הרעיון קודם אבל לא הגיש בעצמו. ככה שזה לא מספיק להמציא - צריך גם למהר ולרשום שהמצאת... 💡 הידעתם? יש יותר מ-100 מיליון מסמכי פטנטים שזמינים לציבור ברחבי העולם, ככה שמאגרי הפטנטים הם אחד ממקורות הידע הטכנולוגי הגדולים ביותר שקיימים. איך חוסכים כסף מבלי לאבד זכויות? 🧮 יש טריק חשוב מאוד שממציאים רבים לא מכירים: הגשת בקשת פטנט ראשונית ופשוטה יותר, שתשמור לכם את תאריך ההגשה - ואחר כך להגיש את הבקשה המלאה. בארה"ב מנגנון זה נקרא Provisional Patent Application, ובישראל ובמדינות אחרות קיימות אפשרויות דומות. הרעיון הפשוט: במקום להשקיע מיד אלפי שקלים בבקשה מלאה ומורכבת (כי זה יקר להגיש ואח"כ לשלם על זה כל שנה), מגישים קודם כל מה שנקרא גרסה ראשונית. הבקשה הראשונית הזאת: שומרת לכם את תאריך ההגשה (Priority Date) - שהוא קריטי לקביעה של מי הגיש ראשון. נותנת לכם 12 חודשים להמשיך לפתח, לבדוק אם יש עניין מסחרי, לחפש שותפים ומשקיעים - בלי לאבד את הזכויות על הפטנט. מאפשרת לכם לכתוב "Patent Pending" על המוצר. זה כבר מציג אותו כמשהו ששווה יותר. א ב ל - אחרי 12 חודשים צריכים להגיש את הבקשה המלאה. היתרון הגדול - שככה הממציא לא מסתכן בהשקעה גדולה על רעיון שעוד לא בדק בשוק. אמנת שיתוף הפעולה לפטנטים - PCT אחד האתגרים הגדולים בעולם הפטנטים הוא שפטנט ישראלי מוגן רק בישראל. רוצים להגן גם בארה"ב? בגרמניה? ביפן? צריך להגיש בכל מדינה בנפרד, ולשלם שם בנפרד. וזה מתחיל להיות יקר מאוד. הפתרון: PCT - Patent Cooperation Treaty (אמנת שיתוף הפעולה לפטנטים). זוהי אמנה בינלאומית שחתמו עליה כ-157 מדינות, שמנוהלת על ידי ארגון WIPO (ארגון הקניין הרוחני העולמי). הרעיון הפשוט: במקום לרוץ מיד לכל מדינה בעולם ולשלם לכולן, הגשת בקשת PCT אחת מאפשרת לכם לשמור את הזכות להגיש בקשות פטנט בכל מדינות האמנה - ונותנת לכם עד 30 חודשים ממועד ההגשה הראשוני להחליט באיזה מדינות להמשיך. הבקשה עוברת בדיקה בינלאומית שמעריכה את חדשנות ההמצאה, ודוח זה שימושי בכל ההגשות הלאומיות שיבואו אחר כך. ה-PCT לא מעניק פטנט בינלאומי, אין דבר כזה! בסופו של דבר, הפטנט חייב לעבור בכל מדינה בנפרד. אבל הוא חוסך עלות ענקית של הגשה מרובה מוקדמת ונותן זמן לחפש משקיעים ולבדוק את השוק. מה עושים עם החיקויים הסיניים?? 🌏 אז כדי להגן בסין - צריך פטנט סיני. וסין, מעניין לציין, היא כיום מדינת הפטנטים הגדולה בעולם מבחינת מספר הגשות: ב-2023 הוגשו בסין יותר פטנטים מאשר בכל מדינה אחרת - יותר מארה"ב ויותר מאירופה. זה לא בהכרח אומר שאיכות הפטנטים שווה, אבל הסינים לקחו את עניין הפטנטים ברצינות רבה. מה מגן בעולם? פטנט ב-ארה"ב (USPTO) - שוק עצום, אכיפה חזקה. פטנט אירופאי (EPO) - בקשה אחת יכולה לכסות עשרות מדינות אירופאיות. פטנט סיני (CNIPA) - חובה אם הייצור או השוק הם בסין. בקשת PCT - לשמור את הזכות בכל כיוון בזמן. בפועל, חברות גדולות שומרות על "תיק פטנטים" (Patent Portfolio) במדינות עיקריות: ארה"ב, אירופה, סין, יפן, ועוד - וזה עולה הרבה כסף לאורך שנים. 💡 הידעתם? גם אם יש לכם פטנט בסין - אכיפתו היא אתגר. בעבר הייתה לסין מוניטין של זירה שבה הגנת קניין רוחני נאכפה בקושי. בשנים האחרונות הסינים הקימו בתי משפט מיוחדים לפטנטים ושיפרו את האכיפה, חלקית כי לחברות סיניות עצמן יש עכשיו פטנטים שהן רוצות להגן עליהם. על מה אי אפשר לקבל פטנט? לא כל דבר שאפשר לחשוב עליו ניתן לרישום פטנט. ישנן קטגוריות שרוב מדינות העולם מוציאות מההגנה הפטנטית: תיאוריות ורעיונות מופשטים - חוקי הטבע, תופעות טבעיות, ורעיונות מתמטיים לא ניתנים לרישום. אי אפשר לקבל פטנט על "חוק הגרביטציה" או על "המשוואה X+Y=Z". תגליות - גילוי שמשהו קיים בטבע הוא לא המצאה. אי אפשר לקבל פטנט על גן שגילינו בגוף האדם, על מינרל שנמצא בקרקע, או על חומר שקיים בצמח - אבל אפשר לקבל פטנט על תהליך לייצור או בידוד שלו. יצירות אומנותיות וספרותיות - זה תחום זכויות יוצרים (Copyright), לא פטנטים. שיטות עסקיות "טהורות" (רעיונות עסקיים בלי חידוש טכנולוגי) - בישראל ובאירופה קשה מאוד לפטנט רעיונות עסקיים בלי מרכיב טכנולוגי ממשי. בארה"ב ההיסטוריה מורכבת יותר - פעם ניתן היה יותר, אחרי פסיקת בית המשפט העליון בתיק Alice Corp נגד CLS Bank (2014) הצטמצמה האפשרות. אלגוריתמים ותוכנות - האזור האפור - פטנטיביליות של תוכנה היא אחד הנושאים הסבוכים ביותר בדין הפטנטים העולמי. בגדול, בארה"ב אפשר לרשום פטנט על תוכנה שמחוברת ליישום טכני ממשי; באירופה הגישה שמרנית יותר ואלגוריתם "טהור" לא פטנטבילי. זה נושא שעורכי פטנטים מתווכחים עליו כל הזמן. שיטות ניתוחיות ורפואיות - ברוב המדינות (לא בארה"ב) לא ניתן לפטנט שיטת טיפול רפואית ישירה בגוף האדם. נשק להשמדה המונית - המצאות שמטרתן הריגה של קבוצות אוכלוסייה גדולות מוצאות מהגנת פטנט בחלק מהמדינות. יש לי מה שצריך. הנה ה"הידעת?" המוכן, מבוסס על נתונים מאומתים: 💡 הידעתם? ישראל - למרות שהשטח שלה בערך כמו שטחו של האי שיקוקו ביפן, ועם כ-10 מיליון נפש בלבד - נמנית עם המדינות המובילות בעולם במספר בקשות הפטנט לנפש. ותשע מתוך עשר החברות הגדולות בעולם הקימו מרכזי מחקר ופיתוח בישראל - ולא במקרה. על המצאות ישראליות תוכלו לקרוא כאן. פטנטים וחדשנות - האם יש קשר? זו שאלה שכלכלנים ומשפטנים מתווכחים עליה עשרות שנים. בצד אחד - הפטנט אמור לתת תמריץ לממציאים להשקיע בפיתוח, בידיעה שיוכלו ליהנות מהפירות. בצד השני - פטנטים יכולים לעכב חדשנות: אם חברה גדולה מחזיקה "תיק פטנטים" ענק, היא יכולה לחסום כניסה של מתחרים קטנים, לתבוע חברות סטארטאפ ולחנוק אותן, או פשוט לשבת על פטנטים ולא לפתח אותם. ישנן חברות (שמכונות Patent Trolls) שמה שהן עושות זה לקנות פטנטים (לא לפתח!), ואחר כך לתבוע חברות על הפרת פטנט. מדובר בבעיה חמורה בתעשייה, בעיקר בתחום ההייטק. מחקרים אמפיריים מראים שהקשר בין כמות הפטנטים לבין חדשנות אינו ליניארי: מדינות עם הגנה פטנטית בינונית-חזקה נוטות לייצר חדשנות יותר ממדינות עם הגנה חלשה מאוד (שם אין תמריץ) אבל גם יותר ממדינות שבהן ההגנה מחניקה את התחרות. 💡 הידעתם? כשמרי אנדרסון, המציאה את מגבי השמשות ב-1903, היא קיבלה פטנט שהיה תקף ל-17 שנה (התקופה שהייתה נהוגה אז). חברות הרכב העדיפו לחכות שהפטנט שלה יפוג - ורק אז השתמשו במגבים במכוניות שלהם - רק כדי לא לשלם לה תגמולים. יש לכם רעיון להמצאה חדשה? אולי תבדקו אם זה שווה פטנט על שמכם?

  • אפקטים מיוחדים: אפקט אטנבורו - או איך גורמים למיליארד בני אדם לאהוב את הטבע 🌿

    יש רגעים נדירים שבהם סיפור משנה - לא רק את מה שאנחנו יודעים - אלא את מה שאנחנו מרגישים. לפתע, יצור שמעולם לא הקדשנו לו מחשבה הופך למשהו קרוב, כמעט מוכר. עולם רחוק נהיה אישי. זה לא קסם. או לפחות - לא הסוג שאנחנו רגילים אליו. זהו כוחו של סיפור מסופר היטב - כזה שמזמין אותנו להסתכל מחדש על העולם שסביבנו. ויש מי שהקדיש חיים שלמים לשליטה באמנות הזו. הכוח שלה כה גדול, עד שהוא קיבל שם משלו - בין האפקטים הגדולים שאנחנו מכירים, כמו אפקט הפרפר. מה זה בכלל אפקט אטנבורו? דמיינו שאתם יושבים על הספה, לא במיוחד מתלהבים מלצפות בסרט על דיונונים. ואז מתחיל קול - רגוע, סקרן, מרהיב - שאומר: "במעמקים האפלים של האוקיינוס האטלנטי, נמצא יצור שאפילו החלומות הכי מוזרים שלנו לא היו מעלים על הדעת..." ובשניות ספורות - אתם לא יכולים לזוז מהמסך. זה אפקט אטנבורו. אפקט אטנבורו הוא כינוי פופולרי לתופעה אמיתית מאוד - ולא מונח מדעי רשמי. הוא מתאר את הכוח של סיפור מרתק לשנות לחלוטין את הגישה של אנשים כלפי נושא שלא עניין אותם לפני כן - ואפילו לגרום להם לפעול בגינו. התופעה נקראת על שמו של סר דיוויד אטנבורו, מגיש הטבע הבריטי, שב-8 במאי 2026 חגג 100 שנה על כדור הארץ, ונדמה שאין אדם אחד שלא ראה אותו בפעולה. מאיפה מגיע השם? דיוויד פרדריק אטנבורו נולד ב-8 במאי 1926 (כן-כן, לפני 100 שנים!), בלונדון, וכבר כילד אסף מאובנים ביערות שמסביב לביתו. הוא למד זואולוגיה בקיימברידג', הצטרף לערוץ התקשורת הבריטי ה-BBC, אבל ממש לא בתפקיד שאנחנו מכירים. הוא הגיע לעמוד מול המצלמה לגמרי במקרה: המגיש המקורי של הסדרה Zoo Quest חלה, והבוסים שלחו את אטנבורו לעמוד מולה ולשדר. כך, כמעט במקרה, נולדה אגדה. בגיל 30, לבוש כמו בסרטים עם מכנסי חאקי קצרים וגרביים עד הברכיים, הוא כבר נאבק עם נחש פיתון בורמזי - ובשידור חי. לא רע להתחלה. לאורך יותר משבעה עשורים, הוא היה הקול מאחורי כ-100 סדרות תיעודיות, שלקחו אותנו הצופים מעומק האוקיינוס השקט ועד לשממות הקפואות של אנטארקטיקה. הוא האדם היחיד שזכה בפרסי BAFTA בכל פורמט שידור עיקרי - שחור-לבן, צבע, HD, תלת-ממד ו-4K - כי כשטלוויזיה התפתחה, הוא תמיד היה שם - והתפתח ביחד איתה... הידעת? 🐛 מדענים קראו על שמו יותר מ-50 מינים - כולל צפרדעים, צמחים טורפים, שפיריות ופלזיוזאורים ענקיים. ועכשיו (2026) לכבוד יום הולדתו ה-100, נוסף לרשימה גם סוג חדש של צרעה טפילית. גם זה כבוד. איך אפקט אטנבורו עובד? האפקט מתאר שלושה שלבים שקורים כמעט בלי שנשים לב: שלב א' - הקשב: לקולו של אטנבורו יש קצב איטי וברור במיוחד, מה שמאפשר למוח שלנו לעבד מידע ולהרגיש סקרנות במקום עומס. גם הקול וגם מבנה הסיפור מייצרים מתח - גם אם הנושא הוא חרק קטן שחי מתחת לאבן. זה עובד גם עליכם - כמו כשמישהו מתחיל סיפור ב"אתם לא תאמינו מה קרה לי היום..." ופתאום אתם מקשיבים. שלב ב' - ההזדהות: אטנבורו לא מספר לכם על דיונון. הוא מספר לכם על הדיונון הספציפי הזה, עם האתגרים שלו, הטקטיקות שלו, ורגעי ההישרדות שלו. פתאום - אתם מאמינים לו. שלב ג' - הפעולה: ב-2017, בסדרה Blue Planet II, הראה אטנבורו צבי ים שהסתבכו בפלסטיק, ואלבטרוס שהאכיל בטעות את גוזליו שאריות פלסטיק. בעקבות השידור, חיפושים בגוגל על "מיחזור פלסטיק" זינקו ב-55% בבריטניה, ו-53% מהנשאלים דיווחו שהפחיתו את השימוש בפלסטיק חד-פעמי. לא רק דיונונים ופלסטיק אפקט אטנבורו עובד כי הוא ממש לא מדבר "על טבע". הוא מדבר על דרמה, הישרדות, אהבה, אובדן ופלא - רק שהדמויות הן נמרים ואלמוגים במקום בני אדם. מחקרים מראים שצפייה בסרטי טבע בסגנון הזה מפעילה את אותם אזורי מוח שמופעלים כשאנחנו קוראים סיפור מרגש - ולכן אנחנו לא שוכחים. הידעת? 🦍 הרגע שאטנבורו הכי אוהב לזכור: המפגש עם גורילות בהרי רואנדה, במהלך צילומי Life on Earth. "חוויה יוצאת דופן, ממש," אמר באחד הראיונות. "אחד הרגעים הכי מיוחדים בחיי." - ואנחנו, הצופים, הרגשנו ממש אותו דבר. הסדרות שכדאי להכיר 📺 "בעקבות גן החיות" (Zoo Quest) - ההתחלה. לצוד חיות ולהביאן חיות לאנגליה. "החיים עלי אדמות" (Life on Earth) - הסדרה שהסבירה אבולוציה לכל העולם. "הכוכב הכחול" (The Blue Planet) - הים כפי שמעולם לא ראינו אותו. "כוכב הלכת ארץ" (Planet Earth) - כדור הארץ מהאוויר, מהים ומהקוטב. "הכוכב הכחול 2" (Blue Planet II) - ומהפלסטיק שאנחנו זורקים לתוכו. "הפלנטה שלנו" (Our Planet) - עם מסר ישיר: עצרו את ההרס. "האוקיינוס עם דיוויד אטינבורו" (Ocean with David Attenborough) - כן, בגיל 99-100. עדיין עובד! (מזל טוב דיוויד) מה אנחנו יכולים ללמוד מהאפקט הזה? אפקט אטנבורו מלמד אותנו שהדרך הטובה ביותר לגרום לאנשים להתעניין במשהו היא לא להגיד להם "זה חשוב". אלא לגרום להם להרגיש שהם שם. כשאתם מספרים סיפור - הפכו אותו לאישי, גם אם הנושא הוא גדול ולא באמת קשור אליכם. כשאתם רוצים שמישהו יתעניין - תנו לו דמות שאפשר להזדהות איתה, שזה לא יהיה כללי מדי. כשאתם רוצים לשנות משהו - אל תנאמו, ספרו סיפור הסיפורים של דיוויד אטינבורו והשפה וקול הדיבור של- ממשיכים - למזלנו - גם עכשיו וכך, לפני יום הולדתו ה-100, אטנבורו יצא לעוד סרט טבע על החיים באוקיינוסים - Ocean with David Attenborough. ובבמקביל, הפך לזוכה הוותיק ביותר בהסטוריה שזכה בפרס אמי - על הסרט התיעודי - החיים הסודיים של האורנג-אוטנגים. כי כשיש לך מה לספר - הגיל הוא רק תרגיל. 🌊

  • סרט: בתוך המוח של כלב 🐶

    יש שאלה אחת שבעלי כלבים שואלים את עצמם לא מעט: מה הכלב שלי בעצם חושב עלי? הסרט הדוקומנטרי של נטפליקס (Inside the Mind of a Dog) מנסה לענות על זה ברצינות - עם מדענים, חוקרי התנהגות ומאלפים שמסבירים איך עובד המוח של כלב, מה הוא מרגיש, ומה גורם לו להיות הברן שהוא. וזה ממש חמודולר משעמם בכלל. 🧠 אז מה לומדים בסרט? הסרט לא מסתפק בסרטוני כלבים חמודים (אם כי יש גם כאלה). הוא מנסה להסביר את הביולוגיה שמאחורי הקשר הזה - ולפעמים התשובות מפתיעות. מסתבר שכלבים "קוראים" אותנו ברמה שמעטים מדמיינים. הם לא רק מזהים מילים מוכרות - הם קולטים גם טון דיבור, שפת גוף ומצבי רוח. ובמקרים מסוימים הם מגיבים לרגש שלנו עוד לפני שאנחנו בעצמנו מבינים אותו. איך זה קורה? זה לא קסם - זו אבולוציה. הידעתם? 🐾 כשאתם מסתכלים לכלב שלכם בעיניים - גופכם משחרר אוקסיטוצין. וגם גופו של הכלב! האוקסיטוצין הוא ה"הורמון של הקשר", אותו חומר שמשתחרר אצל הורים כשהם מחזיקים תינוק. 👃 העולם על פי ריח חוש הריח של כלב הוא כנראה הדבר הכי קשה לנו להבין. אנחנו, בני האדם, מבינים את העולם בעיקר דרך ראייה - אבל הכלבים מבינים אותו בעיקר דרך ריח. הסרט מראה איך כלבים יכולים לזהות ריחות אפילו בריכוזים זעירים ביותר, לעקוב אחרי אדם ספציפי בין אנשים רבים, ולזהות שינויים פיזיולוגיים בגוף האדם - כולל מחלות מסוימות. כלבי שירות מיוחדים, למשל, מסוגלים להתריע על ירידת סוכר בדם לחולי סוכרת, עוד לפני שמכשיר המדידה מזהה. ❤️ הקשר הזה לא נוצר במקרה אחת השאלות המעניינות שהסרט עוסק בהן היא: איך בכלל קרה שכלבים הפכו לחיית הבית הכי נפוצה בעולם? ויותר מזה, איך הם הפכו כל כך טובים בלתקשר עם בני אדם? הידעתם? 🐕 זאבים ובני אדם יכולים לפתח קשרים חזקים כשמגדלים אותם יחד מגיל צעיר מאוד, אבל הם לא מצליחים לפענח רמזים חברתיים כמו כלבים 🎓 על אילוף ותקשורת מה אתם אומרים? כלבים "עושים דווקא"? את התשובה תגלו בסרט, וגם תקבלו רעיונות וטיפים איך לאלף כלב עקשן. למי זה מתאים? 🎬 נטפליקס ממליצה מגיל 7, אבל אנחנו חושבים שכמו תמיד - המספר לבד לא אומר הכל, וגם ילדים יותר צעירים ייהנו - בעיקר מהקטעים החמודים. אולי הם לא יבינו את כל ההסברים המדעיים, אבל צפייה משותפת יכולה לעזור וגם לייצר לכם הזדמנות לשיחה מעניינת. חשוב לציין שאין בסרט אלימות או תוכן בעייתי (אבל יש קטעים שיכולים לגעת בלב). משהו שמעניין לשים לב אליו 💡 אפשר לצפות בסרט הזה כסרט על כלבים. אבל בלי להתכוון לכך, הוא גם מרים שאלות על איך אנחנו מתקשרים, כמה אנחנו באמת עקביים, כמה אנחנו שמים לב לאחרים, ואיך ההתנהגות שלנו משפיעה על מי שנמצא לידנו. הכלבים רק מחזיקים מולנו... מראה.

  • אפרוחי צביעה #13: מזל והורוסקופ

    והפעם , בהתאם למספר 13, שאומרים עליו שיש לו קשר ל... מזל - האפרוחים שלנו מככבים בעולמות ההורוסקופ והאסטרולוגיה. צבעו, חייכו ואל תשכחו לבדוק מה המזל שלכם – והשקיעו אקסטרה צבעוניות בדף של האפרוח שמגלם את מזלכם! הורידו את חוברת הצביעה, הדפיסו וצבעו להנאתכם. אם יש בעיה, תוכלו להוריד ישר מהספריה

  • אמונות תפלות: כשהכוכבים מנבאים את העתיד (אסטרולוגיה) 🌟

    הסתכלתם פעם בהורוסקופ היומי בעיתון? שמעתם מישהו אומר "אה, זה בגלל שאני מזל דגים"? בואו נדבר על אסטרולוגיה - האמונה שמיקום הכוכבים והכוכבים משפיע על חיינו. הידעת? בכל רגע נתון נולדים בעולם (בערך) 250 תינוקות. האם הגיוני שלכולם יהיה בדיוק אותו אופי ואותו גורל? 👶 המילה אסטרולוגיה מגיעה משתי מילים ביוונית - "אסטרו" (astro) שפירושה כוכב, ו"לוגיה" (logia) שפירושה לימוד, חוכמה או תורה. אז באופן מילולי זה אומר "חכמת הכוכבים" או "לימוד הכוכבים". אגב, אסטרונומיה פירושה "חוקי הכוכבים" כי "נומיה" (nomia) ביוונית פירושה "חוק" . ההבדל הזה מלמד אותנו מעצם שמו על הפער בין אסטרולוגיה (אמונה ותפיסה רוחנית) לבין אסטרונומיה (מדע מבוסס). 🌟 ואכן אסטרונומיה היא מדע שחוקר את גרמי השמיים - כוכבים, כוכבי לכת, גלקסיות וחורים שחורים. זה תחום מדעי שמתבסס על תצפיות, מדידות ומחקר. 🔭 ואילו אסטרולוגיה, לעומת זאת, היא אמונה עתיקה שמנסה לקשר בין תנועת גרמי השמיים לבין אירועים בחיינו. זו לא שיטה מדעית ואין שום הוכחה על קשר בין מיקום הכוכבים לבין האופי שלנו או העתיד שלנו. זו רק אמונה טפלה. 🔮 הידעת? 🤔 מילים רבות בתחום המדע מגיעות מהשפה היוונית משום שיוון העתיקה הייתה מרכז ידע חשוב בתקופה ההיא איך הכל התחיל? 📜 האסטרולוגיה התפתחה לפני אלפי שנים, כשאנשים ניסו להבין את העולם סביבם: בבבל העתיקה, לפני כ-3000 שנה, כהנים עקבו אחרי תנועת הכוכבים כדי לנבא אירועים במצרים העתיקה השתמשו בכוכבים בעיקר כדי לדעת מתי יגיע השיטפון השנתי של הנילוס ביוון העתיקה פיתחו את מערכת המזלות שאנחנו מכירים היום הידעת? 🤔 גם המילה "זודיאק" (או בעברית - גלגל המזלות) מגיעה מיוונית, ופירושה המילולי הוא "מעגל החיות". למה דווקא חיות? כי הרבה מהמזלות קיבלו שמות של בעלי חיים! 🦁 בתרבויות עתיקות היו שמות שונים למזלות למשל, במסופוטמיה העתיקה: מזל שור נקרא "השור הגדול של השמיים" (כבר לפני 6,000 שנה!) תאומים היו "התאומים הגדולים" סרטן היה בכלל "סרטן הנחלים" בתרבות היהודית, שאימצה מנהגים רבים מהפגאנים והמיתולוגיות שסביבה, ניסו למצוא קשר בין המזלות לשבטי ישראל ולסיפורי התנ"ך. 📚 מאיפה הגיעו 12 המזלות? ⭐ המזלות הם 12 קבוצות כוכבים שנמצאות לאורך המסלול שבו השמש נראית נעה בשמיים במשך השנה. בעבר, כשלא היה לוח שנה מסודר, זה עזר לאנשים לעקוב אחרי עונות השנה. הידעת? 🤔 בגלל תזוזה קטנה בציר כדור הארץ, המזלות שאנחנו מכירים היום ממש לא תואמים את קבוצות הכוכבים המקוריות! 😮 אגב, יש לנו חוברת צביעה עם כל המזלות שרק מחכה שתצבעו אותה... המזלות והתאריכים שלהם 📅 זוכרים את כל המזלות לפי סדר השנה? (הי, יש לכם אפילו חוברת צביעה מתאימה להורוסקופ שלכם, הקליקו על הלינק כדי להוריד ולצבוע אותה): ♈ טלה (21 במרץ - 19 באפריל) - מסמל את האביב המתחיל ♉ שור (20 באפריל - 20 במאי) - תקופת הפריחה והלבלוב ♊ תאומים (21 במאי - 20 ביוני) - כשהימים מתארכים ♋ סרטן (21 ביוני - 22 ביולי) - תחילת הקיץ החם ♌ אריה (23 ביולי - 22 באוגוסט) - שיא החום ♍ בתולה (23 באוגוסט - 22 בספטמבר) - תקופת הקציר ♎ מאזניים (23 בספטמבר - 22 באוקטובר) - תחילת הסתיו ♏ עקרב (23 באוקטובר - 21 בנובמבר) - כשהעלים נושרים ♐ קשת (22 בנובמבר - 21 בדצמבר) - לקראת החורף ♑ גדי (22 בדצמבר - 19 בינואר) - אמצע החורף ♒ דלי (20 בינואר - 18 בפברואר) - סוף החורף ♓ דגים (19 בפברואר - 20 במרץ) - לקראת האביב לעומת האסטרולוגיה הזאת, בסין זה אחרת. שם, על פי המיתולוגיה הסינית, לכל שנה יש את חיות המזל שלה. וגם זה במחזוריות של 12. שנים, אבל, לא חודשים. הקליקו על הלינק ודפדפו שם - כדי לגלות מהי חיית המזל הסינית שלכם ובהתאם, איזה תכונות אופי יירשתם ממנה...). איך "עובדת" האסטרולוגיה? 🤔 לפי האסטרולוגיה, יש הרבה יותר ממה שאנחנו מכירים מהעיתונים. הנה כמה מהמרכיבים העיקריים: מזל השמש: זה המזל שרובנו מכירים - המיקום של השמש בזמן שנולדנו. זה מה שמופיע בהורוסקופים בעיתונים, וזו הסיבה שאנשים אומרים "אני מזל דגים" או "אני מזל טלה". 🌞 מזל הירח: איפה היה הירח כשנולדנו. אסטרולוגים טוענים שזה מה שמשפיע על הרגשות שלנו 🌙 מזל האופק (או מזל שעולה): המזל שהיה באופק המזרחי בזמן הלידה. לפי האסטרולוגיה, זה משפיע על איך אנשים רואים אותנו 🌅 מיקומי כוכבים אחרים: כמו כוכבי הלכת. למשל כוכב חמה (מרקורי) משפיע על ענייני תקשורת, נוגה - על חיי האהבה, מאדים על פעולה, ועוד... ⭐ רגע של מחשבה: 🤔 למה בחצי הכדור הדרומי, שבו העונות הפוכות, המזלות נשארים באותם תאריכים כמו בחצי הכדור הצפוני?" 🌍 "מרקורי בנסיגה" - מה זה אומר בכלל? 🌠 בטח שמעתם פעם את המשפט הזה. אבל מה זה בעצם אומר? מה שנראה כמו תנועה לאחור של כוכב הלכת חמה, הוא בעצם אשליה אופטית מגניבה! 🔭 זה קורה ככה: מרקורי נע סביב השמש במסלול מהיר יותר מזה של כדור הארץ כשכדור הארץ "עוקף" את מרקורי, נוצרת אשליה כאילו מרקורי נע אחורה זה בדיוק מה שקורה לכם כשאתם נוסעים במכונית ועוקפים מכונית אחרת - לרגע נדמה שהמכונית השנייה נוסעת אחורה! 🚗 הידעת? 🤔 זה לא קורה רק למרקורי! כל כוכבי הלכת נראים ככה מדי פעם. אבל מרקורי עושה את זה 3-4 פעמים בשנה, ולמשך כשלושה שבועות כל פעם אז למה כולם מדברים דווקא על מרקורי? כי זה קורה יותר לעיתים קרובות מאשר אצל כוכבי לכת אחרים כי אסטרולוגים מאמינים שמרקורי משפיע על תקשורת וטכנולוגיה, אז כשיש תקלות טכניות או בעיות בתקשורת, יש מי שנותן לזה הסבר של "מרקורי בנסיגה" 😅 אבל זכרו - זו רק אשליה אופטית מעניינת! המחשב שלכם לא באמת מתקלקל בגלל שמרקורי נראה כאילו הוא נע אחורה בשמיים... 🖥️ איך אסטרולוגיה נראית בתרבויות שונות? 🌏 באסטרולוגיה המערבית מסתכלים בעיקר על מיקום השמש בזמן הלידה בהודו העתיקה (אסטרולוגיה ודית) מתייחסים גם למיקום הירח ומאמינים שאפשר לשנות את המזל בעזרת אבני חן או מנטרות מיוחדות באסטרולוגיה הסינית יש מחזור של 12 שנים, וכל שנה מיוצגת על ידי חיה אחרת במסורת המאיה השתמשו בלוחות שנה מיוחדים כדי לקבוע תכונות אופי בתרבות האינדיאנית קישרו כל מזל לחיה מהטבע שאלה למחשבה 🤔 אם המזלות קשורים למיקום הכוכבים, למה אנשים שנולדו באותו יום בארצות שונות (כשהכוכבים נראים אחרת בשמיים) שייכים לאותו מזל? 🌎 למה אנשים נמשכים לאסטרולוגיה? 🤔 כי זה פשוט כיף! 🎮 כי יותר נוח להאשים את הכוכבים במה שקורה לנו במקום לקחת אחריות... כי יש בלבול - הרבה אנשים חושבים שאסטרולוגיה היא חלק ממדע האסטרונומיה (רק כי שניהם עוסקים בכוכבים). אז לא, זה ממש לא אותו דבר! זה נותן תחושה שיש סדר בעולם זה עוזר להרגיש שאפשר לצפות את העתיד זה נותן הסברים פשוטים לדברים מורכבים בגלל אפקט פורר! 🧠 כי כשאנחנו קוראים הורוסקופ, אנחנו בטוחים שהוא מתאר בדיוק אותנו - למרות שלמעשה, התיאורים כל כך כלליים שהם יכולים להתאים לכל אחד! (הקליקו על הלינק כדי להבין את האפקט, שנקרא גם אפקט ברנום). טעויות נפוצות לגבי אסטרולוגיה: חושבים שאסטרולוגיה יכולה לנבא במדויק את העתיד מסתכלים רק על מזל השמש: ומתעלמים מכל שאר הגורמים. ובגלל זה, טוענים, שההורוסקופים בעיתונים לא ממש מדויקים חושבים שזה מדע, למרות שאין לזה שום בסיס מדעי מאמינים שכשמרקורי נסוג, זה תמיד מתכון לאסון חושבים שהמזל קובע הכל ואין לנו בחירה חופשית אז מה האמת? 🔍 המדע מראה שאין שום קשר בין מיקום הכוכבים לבין האופי שלנו או מה שקורה בחיינו. כשחוקרים בדקו את הנושא, הם גילו ש: תאומים שנולדו באותו רגע בדיוק לא בהכרח יצאו דומים באופי אנשים מאותו מזל לא דומים יותר זה לזה באופי מאשר לאנשים ממזלות אחרים תחזיות אסטרולוגיות לא מדויקות יותר מניחוש מקרי סיכום: לראות את האור 💫 אסטרולוגיה יכולה להיות משחק משעשע, אבל חשוב לזכור שהיא לא באמת יכולה לנבא את העתיד או להסביר את האישיות שלנו. אז אם אתם באמת רוצים להבין את היקום, כדאי ללמוד אסטרונומיה - שזה המדע האמיתי של חקר החלל! ואגב, אנחנו בחמ"ל לילדים? נולדנו ב-9 באוקטובר, שזה בדיוק מזל מאזניים. אז ברור שאנחנו תמיד מקפידים על איזון בין משחק לבין מידע מדויק ואמין. זה לא שאנחנו ממש שולטים בזה... זה פשוט המזל שלנו! 😉 ⚖️

  • משחקים חברתיים: המסעדה המטורפת 🍽️

    מוכנים למסעדה הכי משונה בעולם? במשחק הזה כולם טועמים מאכלים דמיוניים... ומגיבים בצורה הכי מצחיקה שיש! 😂 יש שף, ויש טועמים. מתאים ללפחות 3 משתתפים. אביזרים אין. רק דמיון (ורצון לכייף) 🎮 איך משחקים? בוחרים את ה"שף" מבין המשתתפים. לפי מה קובעים? "משלוש יוצא אחד...", או זריקת קוביה, או להתחלף בין סיבובים כשמתחילים מהכי צעיר וכו') השף מכריז על מנה מיוחדת ומשונה מהתפריט שלו כל ה"טועמים" (כלומר , כל שאר השחקנים) "אוכלים" את המנה הדמיונית כולם צריכים להגיב בפנים ובגוף בצורה מוגזמת - כאילו באמת טעמו את המנה! השף בוחר את התגובה הכי מצחיקה/הכי מוגזמת בעיניו ("המנצח") ומגיש רק לו "קינוח מיוחד" שהוא מכריז עליו. המנצח 'אוכל' את הקינוח בצורה מצחיקה להנאת המשתתפים, והופך לשף הבא - לסיבוב הבא של המשחק! 💡 רעיונות למנות מטורפות: מנות חמוצות: - לימון סופר חמוץ 🍋 - חמוצים בטעם סוכריות חמוצות כפול 10 מנות חריפות: - גלידה חריפה 🌶️🍦 - פיצה עם רוטב חריף פי מיליון מנות מתוקות בטירוף: - שוקולד מריר מאוד 🍫 - עוגה עם 50 כפות סוכר מנות מוזרות: - מרק קשת בענן 🌈 - פסטה עם שוקולד ומלפפון בחומץ - גלידה בטעם בצל 🌟 טיפים למשחק מוצלח: ככל שהתגובה יותר מוגזמת ודרמטית - כך זה יותר מצחיק! אפשר להוסיף קולות: "אייייי!", "בלה!", "מממממ!" תנו לכולם לשחק שף בתורם אפשר גם לתת שמות מצחיקים למנות ("פתע הפלא של השף") אפשר להכין 'קלפי' מנות מצויירים - לפני, או אחרי 🎯 וריאציות למשחק: גרסת מסעדת 5 כוכבים: השף מתאר את המנה בשפה מפוצצת: "לפניכם לימון אורגני שגדל על ענן, עם ציפוי של חומץ מתמתק..." גרסת תחרות בישול: כל ילד בתורו הוא שף שמציג מנה, ושאר הילדים משמשים כשופטים ומדרגים את התגובות. גרסת הסיבוב המהיר: השף מקריא מנות ברצף מהיר, והילדים צריכים להגיב מהר לכל מנה. גירסת השוק: מתאימה כשיש הרבה שחקנים. בוחרים 2-4 דפים. כל שף 'פותח' דוכן בשוק ומנסה להשיג לקוחות. כן זה בלגאן כי השפים 'מתחרים' על ה'קליינטים' במקביל, ולכן יש הרבה רעש והרבה פנטומימות שונות. אפשר להחליט שמטרת ה"טועמים" לנסות לטעום כמה שיותר מנות של כמה שיותר שפים... גירסת מבקר המסעדות: מגרילים בין ה"טועמים" תפקיד מיוחד - מבקר מסעדות סודי. חוץ ממנו אף אחד לא יודע מי קיבל את התפקיד, אבל כולם - כולל השף - צריכים לנחש מי מבקר המסעדה לפי התגובה שלו. המבקר בוחר אם להתלהב מהמנה או להיפך. החלטה שלו... אם המבקר לא נתפס - הוא מקבל נקודה (נכון, בשלב הזה אף אחד לא יודע מיהו - אבל תסמכו עליו שהוא יזכור את הנקודות שיצבור עד שיתגלה...) ושומר על התפקיד לסיבוב הבא, אם הוא ייבחר ע"י השף כמנצח ה'סיבוב' - בלי שזיהו שהוא בעצם המנצח - הוא יקבל 5 נקודות וייבחר מבקר חדש בסיבוב הבא. 🎪 למה המשחק הזה כיף? זה משחק שמשחרר, מצחיק, ומאפשר לילדים לבטא רגשות בצורה מוגזמת ובטוחה. ואין מפסידים או מנצחים. בנוסף, הוא מפתח: יכולת הבעה רגשית הבעות פנים ושפת גוף דמיון וחשיבה יצירתית העזה להיות מצחיקים ומשוחררים הידעתם? הבעות פנים מוגזמות עוזרות לילדים לזהות ולהבין טוב יותר את הרגשות השונים שלהם ושל אחרים! יש לכם רעיונות להרחבת המשחק או לוריאציות נוספות? שלחו לנו ונשמח להוסיף 🙏

  • בינג' צפייה: ספידי גונזלס - העכבר המהיר ביותר במכסיקו 🐭

    ספידי גונזלס הופיע לראשונה ב-1953 בסדרת לוני טונס, עם הסומבררו הענקי שלו, המטפחת האדומה וקריאת ה"אנדאל'ה! אריבא!!" שנכנסת לאוזן ולא יוצאת. הוא הופיע ב-46 קריקטורות שונות, ונחשב ל"עכבר המהיר ביותר בכל מכסיקו". כמה דברים מעניינים על ספידי הסרטון הראשון בסדרת הסרטים המצויירים שבהם הופיע ספידי גונזלס, הוא מ-1955 - וגם זכה בפרס האוסקר לסרטון אנימציה קצר. קבלו אותו: השם "ספידי גונזלס" לא נבחר סתם: הוא נקרא על שם פרנק גונזלס, מאייר עוזר שעבד אז בחברת וורנר בראד'רס (Warner Bros) שהגיע עם שיטה חדשה שהאיצה את עבודת הציור שלו - מה שהעניק לו את הכינוי 'גונזלס המהיר', ומשם, לעכבר המצוייר. את הקול של ספידי ביצע מל בלאנק - שגם היה הקול של באגס באני, דאפי דאק ועוד עשרות דמויות Looney Tunes אחרות. הפרדוקס המכסיקני 🇲🇽: ספידי נוצר כסטריאוטיפ אמריקאי של המקסיקני ה"טיפוסי" - וב-1999 אפילו נאסר על הקרנתו בטענה שהוא מציג סטריאוטיפים לא הוגנים. אבל מקסיקנים? דווקא אהבו אותו, והליגה של ארגונים אמריקאים לטינים נאבקה (בהצלחה) להחזיר אותו לשידור. ב-2026 סרט אנימציה חדש על ספידי גונזלס קיבל אור ירוק 📺 לצפייה בכל הפרקים של ספידי גונזלס - לחצו כאן לפלייליסט המלא. אנדאלה!

  • חידה לחובבי הסטוריה בנושא ארץ ישראל ודמויות מפורסמות

    שלושה גברים: יצחק עינב, מוטה גור ושמעון ענתבי, עשו כולם אותו דבר א. לדבר א שעשו יש קשר רעיוני לזוג נשוי בעל שמות פרטיים דומים (כמו אילן ואילנית, אלא שבני הזוג האמורים באמת נולדו בשמות דומים). האישה הייתה חלוצה בדבר ב, אשר איפשר את דבר א עבור שניים מבין שלושת הגברים. החידה: מי האישה החלוצה? מי הגבר שפועלו א לא קשור לדבר ב? 🏆 היה פרס - צעצוע לכלבים. הפותרים הם: אבירם חניק, איתן לוין, אסתר ניצב, רועי צזנה הפיתרון חטיף כלבים (או - הקליקו לתשובה הקצרה) רודולפינה ועינב עד העצם (או - הקליקו כדי לקרוא את הפיתרון המלא) מוטה (מרדכי) גור חיבר סדרת ספרים שאף הוסרטה אודות עזית הכלבה הצנחנית. עזית היא אמנם כלבה בדיונית, אך שמה מבוסס על שמה של כלבת השכנים עזה, ותפקידה של עזית ככלבה מאולפת לוחמת שואב השראה מכלבי השירות הצבאי הראשונים, אשר כיום שייכים ליחידת עוקץ. שמעון ענתבי חיבר מספר ספרים, אשר הידוע שבהם הוא ספרו האוטוביוגרפי "האיש של הכלבה הלבנה". ענתבי התעוור בשתי עיניו וזכה לקבל את התר, כלבת נחיה לבנה מגזע לברדור. הוא מתאר בספרו את חייו וחייה של התר, את ההכשרה של שניהם - כולל חייה במשפחה שהתנדבה לגדלה ולאלפה עד שתגיע לגיל שנה, בו מתחיל האילוף המקצועי ככלבי נחיה, ואת תבונתה הרבה. כל הכלבים גיבורי הספרים האלה נבונים מאד, אך הכלב אצל עינב נבון באופן בדיוני, ואילו כישוריהן של עזית והתר הם פרי אילוף. אילוף זה אפשרי בישראל הודות לרודולפינה מנצל. רודולפינה נולדה בשנת 1891 באוסטריה. היא הייתה אוספת כלבים עזובים מאז ננשכה על ידי כלב בגיל ארבע. ההורים שלה לא הרשו לה להחזיק כלבים, אז היא החזיקה אותם אצל השכנים, שגידלו אותם עבורה. היא נישאה לרופא, רודולף מנצל. יחד הם הקימו בית ספר לאימון כלבי תקיפה, הגנה, שמירה וגישוש. היא אילפה כלבים לציית לפקודות בעברית, כך שכאשר הנאצים השתמשו בכלביהם, הם נאלצו לדבר עברית. בשנת 1934 רודולפינה ביקרה בארץ והכשירה מאלפי כלבים עבור ההגנה. בשנת 1938 הצליחו בני הזוג וכמה מכלביהם להימלט מן הנאצים לארץ ישראל. הם הקימו בקריית מוצקין (ברחוב ברק 53) את "המכון לחקר כלבים ואילופם". שם הכשירו כלבים לצרכי ביטחון , למשל לגילוי מוקשים. בשנת 1942 גם הבריטים רצו שהיא תאלף עבורם כלבים. רודולפינה התנתה שהכלבים לא ישמשו נגד יהודים. הבריטים עמדו בהבטחתם. לכלבים של המנצלים קראו בשמות עבריים חזקים: ברק, בועז, נמר, חום, ענק, מוגלי, סברה, לפיד. עזית דמיונית אמנם, אך מבוססת על כלבי השירות שהכשירה מנצל. מנצל גם זיהתה והגדירה את גזע הכלב הכנעני, והביאה להכרה בו כגזע נפרד. (הקליקו לקרוא את המקור כאן בלינק) לאחר מלחמת העצמאות, בשנת 1949, פתחו המנצלים מכון לכלבי נחיה לעיוורים בקריית חיים, שפעל עד שנת 1970. הקליקו למקור. שמעון ענתבי התעוור בעינו השניה בשנת 1971, אחרי שנסגר המכון של מנצל. הכלבה שהנחתה אותו אולפה בחוץ לארץ. אך קיומם של כלבי נחיה בישראל אפשרי הודות למעלה של רודולפינה מנצל (הקליקו למקור). יצחק עינב הוא ד"ר ברנרד ווינהאוס, מחברו של הספר הבדיוני בוקי ברקאי: דיוקן של כלב משכיל. לכן יצחק עינב הוא הסופר החריג, שכתב על כלב בדיוני לחלוטין, אשר מנהל רשת תקשורת דלמטית בין כלבים על פני יבשות. בוקי ברקאי אינו כלב שירות, הוא חיית מחמד בעלת חיים סודיים. כאן בלינק תוכלו לקרוא עוד החידה באדיבות אורנה אגמון בן-יהודה.

  • איך להכין פונצ'ו' 🔷

    בטח שמעתם על סינקו דה מאיו ("חמישה במאי" בספרדית). אז, לא, זה לא החג עם הגולגלות המקושטות והצבעים המטורפים (ההוא נקרא "יום המתים", ובכלל בנובמבר). זה חג שמציין ניצחון צבאי מפתיע של מקסיקו על צרפת ב-1862, ורוב האמריקאים חוגגים אותו בענק בלי שהם בדיוק יודעים למה. אבל לנו מספיק שזה מקסיקני - ובגלל שהקיץ מגיע ואנחנו כבר חושבים על ים ובריכה - הכינו מגבת, כי אנחנו הולכים להפוך אותה לפונצ'ו. 🏖️ רגע, מה זה בכלל פונצ'ו? פונצ'ו הוא אחד מהבגדים הכי פשוטים שיש בהיסטוריה של המלבושים: בד מלבני גדול עם חור באמצע לראש. בלי שרוולים, בלי כפתורים, בלי רוכסן. פשוט חור - ומסביבו בד. הפונצ'ו נמצא בשימוש כבר מכ-500 לפני הספירה (שזה לפני כ-2,500 שנים!), כשעמי האנדים בדרום אמריקה - אזור שהוא כיום פרו ובוליביה - לבשו אותו להגנה מפני רוח, חול ושמש. איך יודעים ? כי אפילו מצאו אותו בקברים של אנשים מאותה תקופה - שנקברו עם פונצ'ו כדי שיהיה להם בחיים הבאים. השם שלו נובע (כנראה) מהשפות הילידיות של אמריקה הלטינית - בקצ'ואה "פונצ'ו" פירושו "בד צמר", ובשפת המאפוצ'ה "פונטרו" משמעותו "שמיכה". עם הגעת הספרדים לדרום אמריקה, הם אימצו את הפונצ'ו והפיצו אותו בכל היבשת. מצפון לדרום, כל עם פיתח גרסה משלו - בצבעים ובדוגמאות שהזדהו עם האזור שלו. במקסיקו, הפונצ'ו הפך לסֵרָפֶּה - הגלימה הצבעונית שאפשר לראות בכל ציור ובכל סרט שמתרחש במקסיקו. אז... למה פונצ'ו-ים? כי נוח ללבוש, מכסה מה שצריך - בד גדול, חור לראש - וקל ללבוש ולפשוט. ואם מכינים אותו מבד של מגבת - אז בסוף אתם גם תהיו יבשים. Win-Win. והיתרון הגדול: הידיים חופשיות לאכול, לשחק, לחפור בחול - בלי לאחוז במגבת כל הזמן. וגם - לא חייבים משטח כדי לשכב פרקדן. טוב, בואו נלמד להכין כזה... 🪡🧵 אפשר בלי ואפשר עם ברדס, לפונצ'ו קצת יותר מגניב ושימושי, אבל תצטרכו בשביל זה מכונת תפירה (למרות שזה בסה"כ רק תפר פשוט, שאפשר גם לתפור ידנית). מה צריך: מגבת ים גדולה אחת מגבת יד אחת (בצבע קרוב) מכונת תפירה, מספריים, סרגל איך מכינים: מקפלים את מגבת ל-4 (לחצי מימין לשמאל ואז לחצי מלמעלה למטה). תקבלו פינה שכולה קיפולים שהיא מרכז המגבת. חותכים ממנה 'משולש' של רבע פיצה, באורך של 10 ס"מ (וכשהוא 'ייפתח' זה ייראה עיגול בקוטר של כ-20 ס"מ), שיהיה פתח הצוואר. בגלל שיש לנו מכונת תפירה, נסיים את החלק הגזור בתפר זיגזג, כדי שלא ייפרם. אם אין לנו - אפשר לגזור מראש את ה'פיצה' עם מספרי זיגזג (זה אמור לעזור לזה להתפורר פחות...) את מגבת היד הקטנה נקפל לשניים לרוחב, ונתפור את הקיפול לאורך הצד שהיה הארוך - אבל רק בקצה אחד (אנחנו לא צריכים 'כיס'). זה הופך להיות החלק של ה'כובע' ש'יושב' על הראש. את הצד הנגדי נחבר לפתח הצוואר שגזרנו במגבת הגדולה. תופרים, וזהו, יש ברדס. הערה 1: המגבת הקטנה צריכה להיות באורך של היקף ה'חור', או קצת פחות. הערה 2: ✂️לא רוצים כובע? גם בסדר. השתמשו בסרט הדבקה עבור בד שאפשר למצוא בחנויות תפירה ויצירה כדי 'לסגור' יפה את הקצוות הגזורים. זה אמור למנוע את התפוררות המגבת. והנה סרטון שיעזור לכם להבין איך עושים את זה - אפילו בלי לחתוך עיגול המגבת הגדולה, אלא רק עם 'חריץ' גזור באמצע: טיפים קטנים לפני שמתחילים 💡 כמה דברים ששווה לדעת לפני שמתחילים: לגבי גודל פתח הצוואר: עיגול בקוטר 20 ס"מ מתאים לרוב הילדים. למבוגרים כדאי להגדיל ל-25-30 ס"מ, ואפילו לחתוך חריץ קצר מקדימה שיקל על ההלבשה וההוצאה. לגבי גודל המגבת: מגבת ים רגילה בגודל 70x140 ס"מ מתאימה לילדים. מגבת ים גדולה יותר (70x150 ס"מ ומעלה) עובדת גם למבוגרים. לגבי הצדדים: כל הכיף בפונצ'ו זה שהצדדים נשארים פתוחים - זה בסדר, זו הצורה המסורתית. אם רוצים יותר 'עוטף' ופחות 'מתנפנף', אפשר לתפור חצי מהצד ולהשאיר פתח לידיים. לגבי כיסים: בעיקרון - אין... אם ממש תרצו, תוכלו לגזור את העיגול שחתכתם לחצי, ולתפור כל חצי ל'פונצ'ו' באמצע ומ'קדימה' בצדדים, כשהתפירה היא בחלק המעוגל שלהם (ואפילו טיפל'ה בזווית, כדי שאפשר יהיה להכניס אליהם את הידיים...) לגבי סוג המגבת: היא לא חייבת להיות חדשה. או בעיצוב דוגמא שאוהבים, אפשר לשנות את זה - רצוי אחרי שהפונצ'ו מוכן, כדי שהעיטורים שתרצו יישבו במקומות המתאימים שתבחרו 👇 קישוטים ועיטורים - כי גם מגבת ישנה יכולה להיראות חדשה 🎨 אם המגבת שבחרתם קצת 'עייפה', זה בדיוק הזמן לשדרג אותה: צביעת בטיק (Tie-Dye): קושרים חלקים מהמגבת עם גומיות או חוט, ומכניסים למכונת כביסה עם צבע בד מיוחד (תמצאו בחנויות יצירה). כל קשירה יוצרת דוגמה אחרת - עיגולים, ספירלות, פסים. אי אפשר לטעות ואי אפשר לקבל אותו תוצאה פעמיים. במגבת שהתחילה מראש עם ציור וצבעים - תקבלו דוגמאות יותר ססגוניות ומעניינות. הדפסה ביתית עם נייר הדפסה מיוחד (Transfer Paper): מדפיסים בבית כל תמונה, לוגו, או ציור שתרצו על נייר הדפסה מיוחד לבד, ומגהצים אותו על המגבת איפה שרוצים (רוצים אפרוח? כתבו לנו ונשלח לכם!) חשוב לבדוק שהנייר מתאים לבד מגבת (טרי-קו) ולא רק לכותנה חלקה. ולא להפעיל מגהץ לבד, רק בהשגחת הורים! טלאי מוכן: בחנויות יצירה ותפירה יש טלאים מוכנים - כוכבים, פרחים, דמויות - שמגהצים ישירות על הבד. דקה עבודה, תוצאה מיידית. לחילופין - תגזרו מבדים אחרים או חולצות ישנות, הדפסים צורות וכו' - ותתפרו על המגבת. ריקמה: למי שרוצה משהו יותר אישי - שם, ראשי תיבות, או ציור פשוט בחוטי ריקמה. לא צריך ניסיון, מספיק מחט (זהירות, זה דוקר...) וסבלנות. הידעת? 🤔 הצבא האמריקאי אימץ את הפונצ'ו לשימוש רשמי במלחמת האזרחים האמריקאית, כשהוא עשוי בד מצופה לטקס (עמיד למים). זה שימש גם נגד גשם וגם כשמיכת שטח לשינה. מאז, הפונצ'ו נשאר ציוד סטנדרטי של הצבא האמריקאי - עד היום. נ.ב. אפשר ללבוש את הפונצ'ו הזה ביום המגבת... 🤭

  • מלחמת הכוכבים: יום הרביעי במאי

    מי מוכן ל-4 במאי? זהו לא סתם עוד יום בשנה, אלא חג מיוחד לחובבי מלחמת הכוכבים בכל העולם! 🌌🎉 ביום הזה, מעריצים בכל מקום מציינים את האימרה האייקונית מהסרטים: "May the Force be with you" (מי יתן והכוח יהיה עמך). 🙏✨ למה דווקא ב-4 במאי? כי באנגלית, המשפט נשמע דומה ל-"May the Fourth be with you"! 😄🗓️ אז מה עושים ביום כזה? חוגגים את אהבתנו לסרטי מלחמת הכוכבים בכל דרך אפשרית! 🎥🎉 אפשר ללבוש תחפושות של הדמויות האהובות עלינו, לארגן מרתון צפייה בסרטים, לשחק במשחקים של מלחמת הכוכבים, או סתם להעלות פוסטים ברשתות עם התגית #MayTheFourthBeWithYou! 📸🙌 אנחנו ממליצות להצטייד בחולצה אפרוחית ומיוחדת שמתאימה בול ליום הזה, לכל אחד מהאפרוחים שלכם... זה גם זמן מעולה להתווכח (ברוח טובה כמובן) על הסרטים והדמויות שאנחנו הכי אוהבים. 🗣️😜 אנקין קירה או אובי-ואן? לוק או ריי? בייבי יודה או אר2-די2? ואם אתם לא מכירים את מלחמת הכוכבים, אולי זאת ההזדמנות המושלמת להתחיל לצפות בה! 🍿🤩 הזמינו חברים, הכינו פופקורן, וצאו למסע בין כוכבים שלעולם לא תשכחו! הנה לינק לראות את זה, למי שיש דיסני פלוס עכשיו תורכם לשתף אותנו , איך אתם מציינים את יום מלחמת הכוכבים? מה התוכניות שלכם? 🌠👇 שתהיה לכם חגיגה קוסמית!

  • מלחמת הכוכבים: ה-5 במאי. או היום שהצד האפל מנצח 🖤

    למה לחגוג רק את הג'דיי? אחרי ה-4 במאי - יום מלחמת הכוכבים הרשמי - מגיע יום חגיגת הצד האפל! ב-5 במאי, חובבי מלחמת הכוכבים ברחבי העולם חוגגים את "Revenge of the Fifth", יום שהוקדש לסית'ים ולכוח האפל 🌑 מאיפה הגיע היום הזה? מדובר במשחק מילים חכם על הסרט "Revenge of the Sith" (נקמת הסית'), כש"Fifth" (=החמישי) מתכתב עם תאריך היום. המספר 5 (Fifth), חמישי, באנגלית נשמע דומה למילה "Sith" (סית'), ולכן זה משחק מילים משעשע 😈 למה דווקא ה-5 במאי? 🤔 כי זה היום הטבעי הבא - ממש אחרי חגיגות הג'דיי ב-4 במאי! כי זה משחק מילים מושלם - "Fifth" דומה ל"Sith" בהגייה ובמשמעות כי יש כאן אפילו היגיון תרבותי: יום הטוב לצד הטוב, והיום שאחריו לצד האפל! קצת על המילה "אפל" 💫 כשמדברים על הצד האפל - מה זה בעצם "אפל"? המילה "אפל" קשורה גם למילה "אופל" - שתיהן באות מאותו שורש עברי (א-פ-ל). אפל = תואר שמתאר משהו חשוך או קודר (כמו חדר אפל) אופל = שם עצם המתאר חשכה עמוקה (כמו באפלה/ובאופל) טעות נפוצה: הצד האפל של הירח 🌒 רבים חושבים שיש לירח "צד אפל", אבל זו טעות! מה שקרוי בטעות "הצד האפל של הירח" הוא בעצם הצד הנסתר של הירח. זה הצד שאיננו רואים מכדור הארץ בגלל תופעה אסטרונומית מיוחדת: הירח מסתובב סביב עצמו בדיוק באותו זמן שלוקח לו להסתובב סביב כדור הארץ. ולכן מכדור הארץ אנחנו תמיד רואים בדיוק את אותו חלק של הירח. הנה כמה עובדות מפתיעות על הצד הנסתר שלו: הוא מקבל בדיוק אותה כמות אור מהשמש כמו הצד הגלוי! 🌞 רק בירח מלא הצד הנסתר כולו בצל נראה שונה מהצד שאנחנו רואים - יש שם הרבה יותר הרים! ובחזרה לסית' האפל שלנו... איך חוגגים היום הזה? ⚔️ תחפושות בהשראת הסית': - דארת' ויידר (הקלאסיקה הנצחית) - דארת' מול (עם פרצוף אדום-שחור מגניב) - הקיסר פלפטין/דארת' סידיוס - דארת' טיראנוס (הרוזן דוקו) פעילויות סית'-יות: - צפייה ב"נקמת הסית'" או סדרות עם דגש על הצד האפל 🎬 (הי, גם סרטי הלאווין יכולים לסגור כאן את הפינה...) - שיתוף ממים על הסית'ים ברשתות החברתיות - הכנת חרב אור אדומה מבריסטול/פלסטיק/נייר - הדלקת חרב אור אדומה (לבעלי היכולת 😉) קצת מידע מעניין על הסית'ים: כל הדארת'ים האהובים שלנו: דארת' ויידר (אנאקין לשעבר) - הלורד סית' המרשים ביותר דארת' סידיוס (שיב פלפטין) - אדריכל נפילת הרפובליקה דארת' מול - הלוחם המסתורי עם חרב אור כפולה דארת' טיראנוס (הרוזן דוקו) - ג'דיי לשעבר שהפך לסית' אסאג' וונטרס - לוחמת אפלה מסדרת "מלחמת המשובטים", מהדמויות הנשיות הקטלניות ביותר בצד האפל למה כולם "דארת'"? כי "דארת'" הוא לא שם פרטי... זה תואר כבוד במסדר הסית', שמסמל "Dark Lord of the Sith" (אדון סית' אפל). השם שאחריו (ויידר, סידיוס, מול) הוא השם הייחודי שכל סית' בוחר לעצמו כשמצטרף למסדר. חוק השניים הנה עובדה מעניינת: לפי חוק הסית'ים המסורתי, בכל זמן נתון קיימים רק שני סית'ים - אדון ותלמיד. זהו "חוק השניים" שקבע דארת' ביין, אחד הסית'ים האגדיים, לפני אלפי שנים. מה ההבדל בין ג'דיי לסית'? 🤓 על 3 הבדלים עולם הכוכבים עומד... הכוח: הסית'ים משתמשים בכוח האפל (כעס, שנאה, פחד) כדי להשיג עוצמה, בניגוד לג'דיי שמודרכים על ידי חמלה ושלווה שיטת העבודה: הסית'ים לרוב פועלים לבד או בזוגות, אבל הג'דיי פועלים כמסדר אחד גדול חרבות האור: הסית'ים משתמשים בחרבות אור אדומות, הג'דיי בכחולות וירוקות האם זה יום רשמי? למרות שאין זו חגיגה רשמית כמו ה-4 במאי, "Revenge of the Fifth" הפך לתופעה תרבותית מקובלת בקרב מעריצי מלחמת הכוכבים ברחבי העולם 🌎 כי למה שלא נחגוג ימים גיקיים בכיף שלנו? 🤔 אז אם אתם מוכנים לתת לצד האפל להיכנס - היום הוא היום שלכם! וזיכרו: השארו בצד הטוב גם כשאתם חוגגים את הרעים! 😉

bottom of page