תוצאות חיפוש
נמצאו 1713 תוצאות בלי מונחי חיפוש
- המספרים שמאחורי חג המדורות - ל"ג בעומר 🔥
ל"ג בעומר הוא הלילה שבו ישראל עולה בלהבות - אבל ממש. ילדים אוספים קרשים שבועות לפני, נקניקיות עפות על שיפודים, תפוחי אדמה נכנסים לאש ויוצאים שחורים ושרופים (או לא יוצאים בכלל, אבל גם לזה נגיע). מישהו פעם עצר לחשב מה הסכום הכולל של כל זה? כמה עץ שורפת ישראל בלילה הזה? כמה שיפודים? כמה תפוחי אדמה? אנחנו... יאללה, בואו ונחשב... כמה מדורות יש בכלל? אין נתון רשמי שסופר כל מדורה ומדורה בישראל, אבל אפשר להעריך: בישראל יש כ-2.5 מיליון ילדים בגיל בית ספר (כולל גנים). אם בערך 40% מהם מדליקים מדורה הלילה - בגן, בבית ספר, או עם המשפחה - מדובר בסביב מיליון ילדים ליד האש. נניח שבממוצע נמצא כ-15-20 ילדים לכל מדורה - ונגיע להערכה של 50,000 עד 70,000 מדורות שבוערות הלילה ברחבי הארץ. (כן, ברור, זו הערכה בלבד. אתם מוזמנים לחשב לפי נתונים אחרים) 🪵 2,400 טון עץ - בלילה אחד במדורה ממוצעת של ילדים נשרפים בין 30 ל-50 ק"ג עץ וקרשים. בחישוב שמרני: 40 ק"ג כפול 60,000 מדורות = כ-2,400 טון עץ - בלילה אחד. עץ בוגר שוקל בממוצע 100 עד 200 ק"ג, כלומר זה סוג-של-שקול-ל 12,000 עד 24,000 עצים שנשרפו הלילה 🌳. 💨 פי 10 מזיהום אוויר רגיל - ומי סופר? כאן מגיעים המספרים שמשרד הגנת הסביבה מפרסם מדי שנה. בכל שנה שבה המדורות נדלקות בהיקף מלא, זיהום האוויר גדל פי 4 עד פי 10 מהרמה הרגילה - ובשנים שהתנאים האטמוספריים גרועים, הגיע השיא ל-פי 11 לעומת יום בהיר. הנזק הסביבתי שקול לפליטות העשן מכ-70,000 כלי רכב שנוסעים על הכבישים במשך שנה שלמה (זה מה שמצאנו בניתוח של חברת BDO). 150 תחנות ניטור אוויר ברחבי הארץ עובדות שעות נוספות בלילה הזה בדיוק. ל"ג בעומר הוא, ללא עוררין, היום עם זיהום האוויר הגבוה ביותר בשנה בישראל. הידעת? 💡 החלקיקים הקטנים שנפלטים משריפת עצים, הם כל כך זעירים שהם לא רק חודרים לריאות - אלא גם מפזרים אור. העשן הכחלחל שרואים מעל הערים בלילה הוא בעצם אור הרחוב שמוחזר על ידי מיליוני חלקיקי עשן שצפים באוויר - ומסיבה זו גם הכוכבים נעלמים. 🥔 2,500,000 תפוחי אדמה (כולל אלה שנמצאים רק מחר) לחישוב הזה החלטנו על ממוצע של 2.5 תפוחי אדמה לילד - אחד וחצי שאוכלים, חצי שזורקים - כי נאפה יותר מדי או עשה כוויה בפה..., וחצי שנעלם בין הגחלים ויימצא שחור לגמרי ביום אחרי. אז... מיליון ילדים × 2.5 = 2,500,000 תפוחי אדמה 🤯 אם משקל ממוצע של תפוח אדמה הוא כ-150 גרם, נקבל 375 טון תפוחי אדמה שעוברים דרך מדורות ישראל בלילה אחד. חלקם מגיעים ממש לבטן, חלקם ישמשו החל ממחר כממצא ארכאולוגי בין הגחלים. (אגב, אם אתם רוצים להכין תפ"א בדיוק כמו במדורה - אבל בבית, סגרנו לכם את הפינה). 🍡 שיפודים מכאן ועד טהרן נניח ממוצע של 5 שיפודי עץ לילד (נקניקיות, פרגיות, 2 מרשמלו ואולי גם פירות או.. עוד נקניקייה): מיליון ילדים × 5 = 5,000,000 שיפודי עץ שיפוד ממוצע הוא כ-25-30 ס"מ, כלומר 0.25 עד 0.30 מטר. כפול 5 מיליון שיפודים = 1,250 עד 1,500 ק"מ של שיפודים - שאם נעמיד אותם שפיץ בצד קצה שטול, זה אחר זה, נצליח להגיע את כל הדרך מתל אביב ועד (כמעט) לטהרן (שזה כ-1,580 ק"מ) 🏹. 🛒 3,000 עגלות סופר שנעלמות בלילה כבר שבועיים לפני ל"ג בעומר זה מתחיל: עגלות הסופר נעלמות. הן לא בחופשה - הן אוספות קרשים. עגלת קניות נושאת עד כ-100-120 ק"ג. אם מחשבים לפי 375 הטון של תפוחי האדמה בלבד (שזה רק חלק קטן מציוד המדורה. כי איפה הנקניקיות? והחומוס? והקרשים??), מדובר בסביב לפחות 3,000 עגלות סופר שמגיעות אל המדורות - חלקן ממש ליד הלהבות כשיא הסנסציה. הי, אם אתם מאלה שלוקחים אותם, אז בבקשה - אל! 🚑 מאות נפגעים - ומד"א בכוננות שיא מדי שנה מטפלים צוותי מגן דוד אדום במאות נפגעים בגלל מדורות ל"ג בעומר - כוויות, גיצים שנכנסים לעין, קשיי נשימה, ופציעות מאיסוף קרשים (מסמרים, נפילות). לכן בכל שנה מנכ"ל מד"א מוציא הוראה לתגבר את כל התחנות - חובשים נוספים, פראמדיקים, אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ. ובעשר השנים האחרונות נרשמה עלייה בפניות לחדרי המיון של ילדים בגלל כוויות בל"ג בעומר (לפי נתון רשמי של משרד הבריאות). ופציעות קורות לא רק בגלל האש: תפוח אדמה שיצא מהמדורה לוהט ונאכל מיד גורם לכוויות קשות בפה. (כן, זה קורה. כל שנה.) 🚒 אלף כבאים יצליחו לכבות אותי נציבות הכבאות נכנסת לכוננות שיא בכל שנה בלילה הזה, ובשנים שמזג האוויר שרבי - מוציאים צווי איסור הדלקה לכל הארץ. אבל גם בימים קרים וגשומים זה יכול לקרות אותו הדבר - אם יש רוח חזקה שתעיף למרחקים את גיצי המדורה. המרחקים הבטוחים שקבעה הכבאות: 50 מטר בין מדורה למבנה, 20 מטר בין מדורה לקווי חשמל, 5 מטר בין מדורה למדורה שכנה, וגובה ערימת הקרשים המותר: מטר וחצי בלבד. הם לא קבעו את זה סתם. הידעת? 💡 הפיח שמשאיר ל"ג בעומר על השיער הוא בדיוק אותו העשן שנמדד ב-150 תחנות ניטור. הריח מחזיק יומיים. גם זה מדעי. תעשו חשבון! תרתי משמע: תראו את המספרים הגדולים האלה ותשאלו את עצמכם איך אתם יכולים להקטין אותם, אפילו קצת - כי הזיהום מוגזם, כי עצים נשרפים סתם, כי מד"א מטפל במאות נפגעים בלילה אחד. תעשו חשבון נפש ותשקלו לוותר על המדורה הפעם - כי אפשר ליהנות ולבלות גם בלי. ויש לנו פוסט שלם עם פתרונות מעניינים שיעזור לכם לקבל את ההחלטה הנכונה 👉 חג שמח וחופשה מועילה!
- יום הצחוק העולמי - כי הצחוק זה עניין רציני 😄
הידעתם? בעולם מציינים את יום הצחוק ביום ראשון הראשון של חודש מאי. גם אתם תוהים למה דווקא? ולמה יום הצחוק הוא לא ב-1 באפריל? כי ב-1 באפריל כבר יש לנו עסק אחר. יום הצחוק העולמי נחוג דווקא ביום ראשון הראשון של חודש מאי - כל שנה, מאז 1998. המייסד הוא ד"ר מאדאן קאטאריה, רופא משפחה הודי שהחליט שהצחוק הוא לא סתם כיף - אלא עם משמעות רפואית של ממש. 🧠 מה הצחוק עושה למוח שלנו? כשאנחנו צוחקים, המוח שלנו מגיב בצורה מורכבת ומרתקת: אנדורפינים - אלו חומרים שמפחיתים כאב ומשפרים מצב רוח, שהגוף שלנו מייצר בעצמו. הם משתחררים בזמן צחוק ויוצרים תחושה של כיף ואופוריה. דופמין - הורמון התיגמול, שגורם לנו לרצות... שוב לצחוק. קורטיזול - זהו ההורמון ההפוך, של הלחץ. כשצוחקים הרמה שלו דוו'א יורדת, כי הצחוק ממש מוריד סטרס. מערכת החיסון - מחקרים מראים שצחוק מגביר את פעילות תאי ה-NK (Natural Killer) - תאים שנלחמים בזיהומים ואפילו בתאים סרטניים. וזה לא נגמר פה: הצחוק מאמץ אפילו עד 15 קבוצות שרירים, ומפעיל את הסרעפת (הדיאפרגמה - זה השריר הגדול שמתחת לריאות ושאחראי על הנשימה שלנו). לכן כשצוחקים הרבה, הנשימה משתנה, הריאות מתרוקנות ומתמלאות באוויר בצורה שונה מהרגיל - וזה בעצמו תורם לתחושה הפיזית של הצחוק. גם זרימת הדם משתפרת (כי יותר חמצן זורם) וקצב הלב עולה (זמנית) - ממש כאילו אנחנו בשיעור ספורט (לא, זה לא סיבה לבטל את חדר הכושר, גם אנחנו קיווינו...) 🤡 הצחוק המזויף שעובד על המוח והנה הדבר המוזר-מרתק ביותר: המוח לא תמיד מבחין בין צחוק אמיתי לצחוק מזויף. קוראים לזה השערת משוב הפנים (Facial Feedback Hypothesis) - כששרירי הפנים שלנו שולחים אותות למוח, ולא רק מקבלים ממנו. כלומר, אם מכריחים את הפנים לחייך - המוח מתחיל להגיב כאילו אנחנו שמחים. לא בגלל שמרמים אותו, אלא כי זו הדרך שבה מערכת העצבים עובדת. על הבסיס הזה בנה ד"ר קאטאריה את יוגת הצחוק - שיטה שבה מתאספים בקבוצה ומתחילים לצחוק... סתם ככה. בלי לספר בדיחות. תנסו את זה: בהתחלה זה מרגיש מוזר, אבל תוך דקות ספורות הצחוק הופך לאמיתי. יש היום אלפי מועדוני צחוק בעשרות מדינות ברחבי העולם. 👶 מתי ילד מבין בדיחה? הומור הוא כישרון קוגניטיבי מורכב, שמתפתח בשלבים: 0-4 חודשים - חיוך חברתי ראשוני. טכנית, לא באמת הומור, אבל התחלה. 6-8 חודשים - צחוק כתגובה לגירוי פיזי: דגדוג, פנים מצחיקות, פתאומיות ("קו-קו!"). גילאי שנתיים - הומור פיזי ומוטורי. לפעמים ילד נופל בכוונה ומחכה שיצחקו. 3-4 שנים - הומור שפתי בסיסי. בדיחות "שהן לא הגיוניות": "איך קוראים לך? בננה!" (נכון, כמו הומור של מיניונים) 6-7 שנים - הבנת בדיחות שאלה-תשובה, ובהמשך גם אירוניה ראשונית. 8-10 שנים - הומור מצבי, סאטירה קלה, ציניות ראשונית. הצחוק הכי אמיתי שלנו היה בגיל הגן. בממוצע ילד צוחק 300-400 פעמים ביום. ומבוגר? רק כ-15 עד 17 פעמים ביום. תצחיקו את אמא ואבא יותר פעמים. זה יעשה להם טוב... הידעת? 💡 צחוק הוא אוניברסלי - הוא מופיע בכל התרבויות האנושיות הידועות, וגם בקרב חיות! למשל, שימפנזים ואורנגאוטנים, מפיקים קול מיוחד במהלך משחק שהחוקרים מתארים כצחוק. גם חולדות מצייצות בתדרים גבוהים שאנחנו לא שומעים כשמדגדגים אותן וגם זה נחשב צחוק 😐 סוגי הצחוק - כי לא כל הצחוקים שווים זה לזה צחוק פתוח ומתגלגל - הגוף משתתף: הנשימה נקטעת, הדמעות מגיעות. הסרעפת עובדת שעות נוספות. חיוך אירוני / צחוק יבש - ה"הה" הנמוך, עם גבה אחת מורמת. לרוב בתגובה להגיון העקום של העולם. צחוק חברתי - כ-90% מהצחוק האנושי הוא חברתי, לא בתגובה לבדיחות. אנחנו צוחקים כי מישהו אחר צוחק. זה גם הסיבה שבתוכניות טלוויזיה ישנות היו משתמשים ב"רצועת צחוק". צחוק עצבני - הגוף מפרש מצב לא ברור כאיום, ופולט צחוק כמנגנון הרגעה. אם צחקתם בהלוויה על משהו שממש לא היה מצחיק - זה המוח שלכם מנסה לשרוד. א ב ל... חוץ מהצחוקים ה'מדעיים' יש את אלו, היומיומיים: הציחקוק - שקט ומרוסן. "הא-הא. כן. מצחיק." זה הכל. השרקן - צחוק שיוצא כמו שריקת אוויר. המוחא כפיים - זה שמוחא כף בהתלהבות כחלק בלתי נפרד מהצחוק. התת-מקלע - "הההההההההה" - כשהצחוק נשמע כמו מכונת ירייה. האילם - הפה פתוח, הכתפיים רועדות, העיניים דומעות. אבל אין שום צליל. בכלל. הנזרק - כשהראש נזרק אחורה בפתאומיות בתחילת כל גל צחוק הנמוג - הצחוק הזה שהולך ונעלם לאט לאט. "הההה... ההה... הה... ה..." - ואז שקט. כמו בלון שמאבד אוויר המשתעל - כשהצחוק שמסתיים בשיעול. רוצים דוגמאות? קבלו מעל 20 סוגי צחוקים וציחקוקים: 😂 למה צחוק מדבק? כי במוח שלנו יש נוירוני מראה - תאי עצב שמגיבים כשאנחנו רואים מישהו עושה משהו, כאילו אנחנו עצמנו עשינו אותו - כמו ראי. כשמישהו לידנו צוחק, נוירוני המראה "מדמים" את הצחוק הזה במוח שלנו, ובלי שנשים לב - אנחנו כבר בפנים. זו גם הסיבה שקשה עד כמעט בלתי אפשרי שלא לצחוק כשמישהו לידך מתפוצץ מצחוק, גם אם אין לך מושג על מה הוא צוחק. 😐 אפשר ללמוד להיות מצחיק? כן. לא לגמרי, אבל כן. מחקרים על הומור מלמדים שהוא מבוסס על הפרת ציפיות בצורה בטוחה - אנחנו צוחקים כשמשהו מפתיע, לא מאיים, ויש לנו פתאום נקודת מבט אחרת על מצב. זה ניתן לאימון. מה שפחות ניתן לאימון: תזמון. קומיקאים אמיתיים לא יודעים לנסח מה הם עושים שעובד - הם יודעים מתי לאמר את זה. וזה, לפי כל מי שחוקר הומור, השלב שמגיע רק עם ניסיון. 🎭 יוגת הצחוק ותיאטרון הבובות יוגת הצחוק, שיסד ד"ר קאטאריה, היא השיטה שעומדת מאחורי יום הצחוק העולמי - ומופעי ליצנות ותיאטרון בובות הם חלק בלתי נפרד מהאופן שבו חוגגים את היום בכל העולם. 🎮 ניסויים וחידות לכבוד יום הצחוק ניסוי טלוויזיה: תנסו לראות סצנה מצחיקה פעמיים - פעם אחת בשקט, ופעם שנייה עם צחוק קהל ברקע. כמה שונה זה מרגיש? אתגר הצחוק: כמה זמן לוקח לכם להצחיק חבר - בלי לגעת, בלי לדגדג? מותר פרצופים, מותר בדיחות, מותר להתגלגל מצחוק בעצמכם. תמדדו כמה שניות לוקח לכל אחד. ניסוי העיפרון: החזיקו עיפרון בין השיניים (לא השפתיים!) וצפו בסרטון מצחיק. מרגישים הבדל? הידעתם? 💡 במחקר מ-1988 המשתתפים התבקשו לדרג קריקטורות - כשחלקם מחזיקים עיפרון בין השיניים (מה שמפעיל את שרירי החיוך) וחלקם בין השפתיים (מה שמונע חיוך). אלה שהחזיקו בשיניים דירגו את אותן קריקטורות כמצחיקות הרבה יותר. המסקנה היתה שהפנים לא רק מגיבות לרגשות, אלא גם יוצרות אותם 💡 איך מכניסים יותר צחוק ליומיום? סרטונים מצחיקים של בעלי חיים, משחקי חברה שגורמים לכולם להתפוצץ, לשבת עם מישהו שצחוקו מדבק - כל אלה עובדים. המוח לא צריך סיבה מיוחדת. לפעמים מספיק להתחיל עם "הה-הה" מזויף אחד קטן.
- יום הפועלים הבינלאומי: למה אנחנו לא עובדים ביום הפועלים, אחד במאי? 🪧
אחד במאי. "יום הפועלים". ואיך חוגגים אותו? לא עובדים! זה נשמע כמו בדיחה, אבל יש בזה הגיון מושלם - ובשביל להבין למה, צריך לחזור אחורה כמעט 150 שנים, לצעדה אחת שסיבכה לגמרי את היחסים בין עובדים למעסיקים. 🏭 מה בכלל זה "פועל"? לפני שמתקדמים, כדאי שנבין מי בכלל נחשב "פועל. פועל הוא מי שמוכר את זמנו ואת עבודתו תמורת שכר - כלומר, מקבל משכורת מחברה או מאדם אחר. הוא לא הבעלים של העסק, והוא לא קובע את המחיר שישלמו לו על עבודתו. בעברית אנחנו קוראים לו היום " שכיר". זה נשמע פשוט, אבל בסוף המאה ה-19, להיות"פועל" זה היה לעבוד המון שעות (12-16 שעות ביום), והמון ימים (שישה ימים בשבוע), ולקבל שכר עלוב שבקושי הספיק למחייה. ואם מישהו העז להתלונן - היו זורקים אותו מהעבודה. ילדים, אגב, עבדו בדיוק אותו הדבר. לא היה שום חוק שאסר על זה. הידעת? 💡 במחצית השנייה של המאה ה-19, ילדים בגילאי 7-8 עבדו במפעלים באנגליה ובארה"ב. שעות עבודתם היו זהות לאלו של המבוגרים - לפעמים גם 14 שעות ביום. ההתנגדות לעבודת ילדים הייתה אחד הנושאים המרכזיים של תנועת הפועלים. ✊ תנועת הפועלים - כשהעובדים מתאגדים כל הסיפור של האחד במאי - שתיכף נספר עליו - לא היה יכול לקרות בלי משהו שנולד קצת לפניו: "תנועת הפועלים". זאת תנועה חברתית שצמחה באירופה ובאמריקה במאה ה-19, מתוך הבנה פשוטה - עובד אחד שדורש זכויות יפוטר בלי להרף עין, אבל אלף עובדים שדורשים יחד? זה כבר משהו שהרבה יותר קשה יותר להתעלם ממנו. אז העובדים התאגדו לאיגודי עובדים שייצגו אותם מול המעסיקים, ינהלו עבורם משא ומתן על שכר ועל תנאים, ואפילו - יארגנו שביתות. ככל שהתנועה גדלה, היא הפכה לכוח פוליטי של ממש שהשפיע על חוקים וממשלות. נו, ואם מקימים ארגון, לא צריך בשבילו סמל? ברור. ולכן הם בחרו: בצבע האדום - שמייצג מאבק ועוצמה בפטיש, סמל של עבודה ותעשייה במגל, סמל של עבודה חקלאית. ובשילוב שלהם יחד - שייצג את אחדות כל העובדים - בין אם הם עובדים במפעל ובין אם הם עובדים בשדה. הידעת? ⚽ בישראל, מועדוני ספורט רבים שנוסדו בתנועת הפועלים נושאים את שמה עד היום - הפועל תל אביב, הפועל חיפה, הפועל באר שבע ועוד. הם לא קיבלו את השם "הפועל" במקרה: הם נוסדו כחלק ממבנה ארגוני של תנועת הפועלים וההסתדרות, כמועדוני ספורט עם זהות חברתית ברורה, ולכן - על הסמל שלהם תמצאו את הסמלים האלה 📅 למה דווקא האחד במאי? התאריך הזה לא נבחר במקרה. הוא נובע מאירוע ספציפי מאוד שקרה בשיקגו, ב-1886. אותה תקופה, איגודי הפועלים בארה"ב נאבקו על דבר אחד פשוט: יום עבודה של 8 שעות במקום 10-16. הסיסמה שלהם הייתה: "Eight hours for work, eight hours for rest, eight hours for what you will"כלומר, בואו נחלק את היום ל-3 חלקים שווים: עבודה, מנוחה, ולחיות את החיים. סה״כ זה נשמע לגמרי הגיוני וסביר, אבל ב-1886 זה היה רעיון ממש מהפכני. ב-1 במאי 1886 פרצה שביתה כללית ענקית ברחבי ארה"ב, כחלק ממאבק כולל על יום עבודה קצר יותר ועל זכויות עובדים. עשרות אלפי עובדים יצאו לרחובות כדי להפגין. בשיקגו לבדה - כ-40,000 עובדים שבתו. כמה ימים אחר כך, ב-4 במאי, הדברים התגלגלו לכיוון אלים מאוד: בכיכר היימרקט בשיקגו, מישהו זרק פצצה לעבר שוטרים שניסו לפזר הפגנה של עובדים שהמשיכו במאבקם. התוצאה? נהרגו גם שוטרים וגם עובדים. חשוב להבין: המחאה עצמה הייתה שקטה ולגיטימית - על זכויות, על שכר, על שעות עבודה. ואז פתאום - אלימות, באמצע מה שהיה צריך להיות הפגנה כמו כל הפגנה אחרת. אבל האירוע הזה - שנקרא "פרשת היימרקט" - הפך לאחד מסמלי תנועת הפועלים בכל העולם. כי בקונגרס השני של האינטרנציונל הסוציאליסטי, שנערך בפריז ב-1889, קראו לציין את 1 במאי ברחבי העולם לזכר מאבק שיקגו. ומאז 1890, היום הזה מצוין במדינות רבות - ומשם זה הלך ותפס והאחד במאי הפך להיות יום בינלאומי. הידעת? 💡 דווקא בארצות הברית - שם התחיל הכל - האחד במאי הוא לא חג רשמי. "יום העבודה" האמריקאי נחגג בכלל בספטמבר. למה? בעיקר כי הממשל רצה להתרחק מכל הקשר סוציאליסטי של האחד במאי ✊ אבל למה לצעוד במקום לעבוד? או להישאר לנוח בבית?? כאן מגיעים לליבת העניין. שביתה - כלומר, לא להגיע לעבודה - היא כלי המחאה הכי חזק שיש לעובד (תקראו בלינק). כשמפעל לא עובד, בעל הבית מפסיד כסף. וכשזה קורה בהיקף גדול, הממשלות מתחילות להקשיב (גם כי הממשלה היא הרבה פעמים המעסיק הכי גדול, וגם כי כשמפעל לא מרוויח כסף אין לו גם ממה לשלם מיסים למדינה). אז ההפגנות באחד במאי שילבו בין שביתות לצעדות ברחובות, מכמה סיבות: ניראות ציבורית - כשאנשים יוצאים לרחוב, כולם רואים. ומרגישים - כי יש עומס, פקקים, רעש, הפרעה להולכי רגל - לצד סקרנות של הקהל שמסביב - מה זה, למה הם כאן, מה הם רוצים? כל זה לא אפשרי כשיושבים בבית. לחץ על פוליטיקאים - ממשלות ופרלמנטים מגיבים לצעדות. קצת קשה להתעלם מכמות מאד גדולה כמו 100,000 איש שצועדים ברחובות או עומדים ביחד בכיכר. סולידריות - עובדים שפוחדים לשבות לבד מוכנים לעשות את זה כשהם רואים אלפי אחרים עושים אותו הדבר. ועוד משהו חשוב: שביתה לא אומרת "אנחנו עצלנים". אנשים שובתים כדי לשנות תנאים, לא כי בא להם לישון (טוב, נו, אולי גם...). לכן הצעדות הפכו לסמל של כוח קולקטיבי - כוח של קבוצה שפועלת יחד. והאחד במאי? זה לא סתם חג של עובדים. זו תזכורת שיש לעובדים זכויות בסיסיות - שאי אפשר לדרוש מהם לעבוד שעות בלי סוף, חייבים לתת להם לנוח, לצאת לחופשה, לקבל שכר הוגן. כל אחת מהזכויות הללו - נלחמו עליה. 🌍 אז איך נראה ה-1 במאי בעולם של היום? כמעט כל מדינות העולם מכירות באחד במאי כחג רשמי. בחלקן - הוא עדיין יום של הפגנות ומחאה אמיתית. בחלקן - הוא הפך להיות פשוט עוד יום חופש שבו הולכים לים. צרפת - הפגנות ענקיות, מאות אלפי איש. חלקן אפילו עם תוכן ממשי: גם ב-2023 וב-2024 היו הפגנות גדולות, בין השאר על גיל פרישה ועל תנאי עבודה. גרמניה - מציינת את האחד במאי כחג רשמי מאז 1933. כיום נחגג על ידי איגודי העובדים עם עצרות ברחבי המדינה. רוסיה - בתקופה הסובייטית היו צעדות ענק בכיכר האדומה, כסמל לכוח ה"פרולטריון" - מעמד הפועלים, כלומר כל מי שחי מעבודת כפיים ומשכר ולא מהון או מנכסים. כיום הוא עדיין נחגג, אבל בצורה שונה. ארה"ב וקנדה - לא מציינות את האחד במאי כחג. סין - שם חוגגים אותו בתור חג רשמי בן שלושה ימים! אבל ממשלה שאמורה לייצג את הפועלים מחד, ושיגרת העבודה שנקראת "996" - עבודה מ-9 בבוקר עד 9 בערב, שישה ימים בשבוע, שמצויה אצל רבות מחברות ההייטק הסיניות - מאידך - מראה שהם לא ממש הפנימו את מהות החג. הידעת? 💡 בשנת 2019 עובדי הייטק סיניים התחילו מחאה שקטה שנקראה "lying flat" (שכיבה שטוחה) - סירוב להשתתף בתרבות של עבודת יתר. זה נחשב לאחת ממחאות העבודה העכשוויות המעניינות של השנים האחרונות. 🌍 עולם-עולם, אבל איפה אנחנו בעניין הזה? האחד במאי לא הוגדר מעולם כחג לאומי רשמי בישראל. במגזר הציבורי הוא נחשב כיום חופשי לבחירה, אבל הרוב המוחלט של העובדים בישראל עובדים בו כרגיל. ועם זאת - הוא היה פעם חשוב מאוד, בעיקר בשנותיה הראשונות של המדינה. אז תנועת העבודה הייתה לב ליבה של הפוליטיקה הישראלית, וההסתדרות הכללית - שהוקמה ב-1920 - הייתה לא רק איגוד עובדים אלא ממש כמו מדינה בתוך מדינה: היא זאת ניהלה מערכת בריאות, חינוך ובנייה (טוב, נו, עוד לא היתה לנו מדינה...). במשך עשרות שנים נערכו באחד במאי צעדות גדולות בתל אביב ובחיפה - חגיגות אמיתיות של תנועת הפועלים. אפילו בני נוער מתנועות כמו "השומר הצעיר" צעדו בהן עם החולצה הכחולה, שלטים ושירה... ככל שישראל הפכה לכלכלת שוק חופשי יותר, האחד במאי הפסיק להיות עניין גדול. ההסתדרות עדיין קיימת ועדיין פועלת להגנה על זכויות עובדים - אבל כבר לא מוציאה מאות אלפי איש לרחוב. גם לא ב-1 במאי. אז מה כן קיים? חוקי עבודה שנאבקו עליהם - כמו שכר מינימום, שבוע עבודה של 43 שעות, איסור פיטורים בהיריון או במילואים, דמי הבראה, ימי מחלה. כל אלו לא נפלו משמיים. הידעת? 💡 רוב העובדים העצמאיים בישראל בכלל לא נהנים מאותו סל זכויות כמו שכירים כמו דמי אבטלה וחופשות בתשלום 🔄 מה השתנה? ומה עוד לא? אחרי 140 שנה, ה-8 שעות הן כבר נורמה בהרבה מקומות. אבל עולם העבודה ממשיך להשתנות בקצב מסחרר: עבודה מהבית - שטשטשה את הגבול בין "בעבודה" ל"בבית". מתי בדיוק נגמר יום העבודה? יש שליחים ונהגי מוניות ואפליקציות שלא נחשבים עובדים שכירים, לא עובדי קבלן וגם לא ממש עצמאים. אז מי מגן עליהם? בינה מלאכותית - כבר עכשיו מחליפה משרות שלמות. מי אחראי על מה שקורה לאנשים שהטכנולוגיה החליפה את עבודתם? מי אחראי על הכשרת הדורות הבאים למשרות העתידיות? אלו לא שאלות תיאורטיות. זה ממש קורה עכשיו, ועל שאלות כאלה אמור האחד במאי להזכיר לנו לחשוב. 🤔 לסיכום: למה לא עובדים ביום הפועלים? כי לא לעבוד - זו בעצם הנקודה. יום החופש הזה הוא לא פרדוקס, אלא הצהרה: עובדים הם לא מכונות. הם בני אדם שמגיע להם מנוחה, זמן למשפחה, ופעם בשנה - גם עצרת שתזכיר מאיפה כל זה התחיל.
- 📺 בינג' סידרה: החברים של גילי-בא-לבקר🐣
גילי בא לבקר הוא דמות ישראלית שנוצרה על ידי גילי ורנר, ומאז 2009 עושה לא מעט ילדים שמחים. הסדרה "החברים של גילי" מלווה את גילי ואת חבריו - מר שעון ומיקה - בכל פרק סביב נושא אחד מעולמם של הילדים: פחדים, סבלנות, דמיון, חברות ועוד. הנושאים מגיעים דרך שירים ומשחקים, ובסוף כל פרק גילי מסכם יחד עם ילדים אמיתיים את מה שלמדו. הסדרה מיועדת לגילאי 2-6, אבל מי שגדל עליה כבר מכיר 😊 צפו בפרק על האופניים (ליחצו על הלינק למדריך השלם לרכיבה על אופניים) ואז, הקליקו לצפייה בכל פרקי הסדרה בפליייסט יוטיוב .
- שעת סיפור: האוטו של אמא ואבא 🚗
ספר חרוזים חמוד שמלמד על הדרך, תמרורים ורמזורים, על המכונית, וכיצד מתנהגים בה - מגיל שנתיים ועד ראשית הקריאה. את "האוטו של אמא ואבא" כתב אורן קוזלובסקי, הציורים של בועז קריספין, והוא הספר הראשון בסדרה שמציגה לילדים את עולם הדרך עם חוקים, כללים וסובלנות - בשפה פשוטה, בחריזה קלה לשינון. הסרטון - קריינות של שירה בן חמו:
- סרט: המחזמר אנני היתומה (1982) ☀️
"השמש תזרח- עלינו... מחר, מחר - תמיד יהיה מחר." אנני היא ילדה יתומה בת 11 עם שיער כתום-אדמוני, עיניים גדולות, ולב שפשוט מסרב לוותר. היא גרה בבית יתומות קשוח שבשליטת גברת האניגן - שרוצה שכולן ישמרו על שקט, ינקו את הרצפה, וישכחו מהחיים שמחוצה לו. אנני לא ממש מסכימה. כשהיא מוצאת את עצמה אצל אוליבר וורבאקס - הגביר האמריקאי העשיר ביותר בארץ - מתחיל ביניהם קשר שאף אחד לא ציפה לו. לא הוא, לא היא, ולא גברת האניגן שבהחלט לא אוהבת את ההתפתחות הזו. מאחורי הקלעים וטריוויה 🎬 במקור היה בכלל מחזמר מצליח בברודווי מ-1977, שזכה ב-7 פרסי טוני, כולל המחזה הטוב ביותר. מאז ועד היום הוא עולה - אגב - כמחזמר שוב שוב. גם בישראל (הקליקו למחזמר המלא של אנני) המיונים לליהוק אנני נמשכו שנתיים, ב -22 ערים, ו-8,000 ראיונות. עשרות ילדות הגיעו לסבב השני. בסוף נבחרה איילין קווין בת ה-9, שהסרט הזה היה הראשון שלה. הזכויות לסרט נמכרו ב-1978 תמורת 9.5 מיליון דולר - שיא לימים ההם הסרט מבוסס על המחזמר המצליח של ברודווי מ-1977 - שזכה בשבעה פרסי טוני, כולל מחזמר הטוב ביותר. ההתחלה של אנני בכלל היתה כרצועת קומיקס - "ליטל אורפן אנני" - שיצאה לראשונה ב-5 באוגוסט 1924 בניו יורק דיילי ניוס. והדמות עצמה? התחילה כילד בשם אוטו, ולא ילדה, אבל ה'בורא' הרולד גריי החליט להפוך אותה לילדה. לסרט הזה קדמו 2 סרטים אחרים - ב-1932 וב-1938, אבל שניהם נכשלו בקופות. הרבה אנשים "זוכרים" ששירלי טמפל גילמה את אנני בסרט השחור-לבן, אבל זה לא קרה! שירלי טמפל (כוכבת הילדים הגדולה של שנות ה-30, עם שיער הבקבוקים) גילמה תפקידי יתומות רבים - אבל אנני דווקא לא הייתה ביניהם. למי הסרט מתאים? מגיל 6 ומעלה. מחזמר קלאסי, חם ומרגש - עם שירים שאי אפשר לשכוח. הסרט הוא בן כמעט 50 שנה, והמרקם שלו וינטג'י לגמרי - וזה חלק מהקסם. ☀️
- חידון: מדע בשירים ישראליים 🎵
יש מדע בכל מקום - גם בשירים שאנחנו שרים ב"שירה בציבור". מכון דוידסון לחינוך מדעי הכין חידון בעקבות מושגים מדעיים ש'מסתתרים' בתוך שירים ישראליים קלאסיים. כמה תצליחו לפתור? (אגב, ייתכן שאחרי זה לא תשירו את אותם שירים בדיוק אותו דבר. 🎶) https://davidson.org.il/read-experience/שטיפת-מוח/bw_indp_day-songs/
- הצורך הוא אם כל ההמצאות - ובישראל, הצרכים היו מיוחדים במינם
יש משפט ישן שאומר "הצורך הוא אם כל ההמצאות" (נכון, יש כאלה שאומרים ש"הצורך הוא אבי כל ההמצאות". אנחנו אוהבות את הגירסה הראשונה). המשמעות של הפתגם היא שאנשים לא ממציאים דברים כי יש להם זמן פנוי ומצב רוח יצירתי. הם ממציאים - כי הם מרגישים חייבים. כי יש בעיה שצריך לפתור, צורך שאין מה שיענה עליו, ומצב שלא מאפשר להמשיך כרגיל. ובישראל? הצרכים היו כל כך ספציפיים, כל כך דחופים, וכל כך מוזרים לפעמים - שהמצאות שנולדו כאן שינו לא רק את ישראל הקטנטונת, אלא את העולם כולו. וזה לא קרה בגלל קסם או רצון בלבד - אלא בגלל מדע: פיזיקה, כימיה, מתמטיקה, הנדסה - ואותה תכונה מוזרה שקוראים לה "חוצפה" - לחשוב שאתה יכול לפתור בעיה שכולם אמרו שאי אפשר. רוצים לראות עד כמה אתם מכירים את ההמצאות הישראליות? הקליקו כאן כדי לשחק! כשאין מה לאכול - ממציאים אוכל 🍚 שנות ה-50. מדינת ישראל תינוקת בת שנתיים. גלים של עולים מגיעים מכל העולם, ואין מספיק אוכל לכולם. הממשלה הטילה "צנע" - חלוקת מזון מצומצמת ושווה לכולם. אורז היה יקר מדי ולא גדל בישראל. דוד בן-גוריון פנה לאויגן פרופר, בעלים של חברת המזון אסם, עם בקשה שנולדה ישירות מתוך הצנע: "תמציא לנו תחליף זול לאורז.". פרופר ישב עם הכימאים שלו וחשב: מה יש לנו בשפע? חיטה. אז מה אפשר לעשות עם קמח חיטה כדי שיתנהג כמו אורז? אז הם פיתחו תהליך שבו לחות, חום ולחץ ביחד מעצבים פירורי בצק קטנים. הם מבשלים אותם חלקית ומייבשים - וכך נולדו ה...פתיתים, שנקראים עד היום בחיבה "אורז בן-גוריון". ואם כבר אסם - אי אפשר לא להזכיר 2 המצאות נוספות שלהם שכבשו את הארץ. הבמבה נולדה ב-1964, כשאסם חיפשה דרך להשתמש בתירס ובחמאת בוטנים - שני מרכיבים זולים וזמינים - ויצרה חטיף מנופח שילדים לא הצליחו להפסיק לאכול. התהליך כולל תירס טחון, שעובר דרך מכונה שדוחסת אותו בחום ולחץ עד שהוא "מתפוצץ" לצורתו המוכרת, ואז מצופה בחמאת בוטנים. תוכלו לקרוא על זה יותר בפוסט על חמאת הבוטנים (ואף לצפות במפעל...) הביסלי הגיע כעשר שנים אח"כ, ב-1975, מרעיון שונה לגמרי: דן פרופר ואפרים מאירוב חשבו על חטיף מבוסס פסטה - כלומר קמח חיטה - שעובר טיגון עמוק ויוצא קראנצ'י ומלוח. הצורה המסולסלת המיוחדת שלו זה לא רק בגלל הצורה כמו של פסטה פוזילי. זה כי היא מגדילה את שטח הפנים של החטיף ומאפשרת ליותר תיבול להיצמד אליו. 💡 הידעת? היום פתיתים נמכרים ב-45 מדינות בעולם. ממנה שהומצאה כפתרון חירום בצנע - לסמל קולינרי ישראלי ייצואני. והבמבה? מחקרים מצביעים על כך שתינוקות ישראלים שנחשפו אליה מוקדם פיתחו פחות אלרגיות לבוטנים - תגלית שהפכה לנושא מחקר רפואי בינלאומי. כשאין מים - ממציאים דרך להשקות (כמעט) בלי מים ישראל היא ארץ די מדברית עם מחסור חמור במים. נחל אחד משמעותי, כמה בארות, ולחקלאות צריך מים - הרבה מים. הסיפור המפורסם מספר על שמחה בלאס, מהנדס, ששם לב לדבר מוזר: יש עץ אחד, שנמצא ביחד עם עצים אחרים, אבל להבדיל מהם - הוא ממש צמח לגובה חריג. הוא עקב אחריו ומצא: ליד שורשי העץ הייתה נזילה קטנה, כמעט בלתי נראית, מצינור ישן. טיפות מים בודדות - וזה הספיק לעץ לשגשג. שמחה הבין: לא צריך להציף את השדה. צריך לתת לכל צמח בדיוק כמה מים שהוא צריך, ישירות לשורש, ולאט לאט. הפיזיקה מאחורי הטפטפת שהוא המציא היא די פשוטה: המים בטפטפת נעים בלחץ מבוקר דרך פתח זעיר. מהירות הזרימה נקבעת על פי הפרשי הלחץ ורדיוס הפתח - מה שמאפשר דיוק של כמות המים לכל צמח וצמח. בלאס פיתח את הרעיון ושיתף פעולה עם קיבוץ חצרים בפיתוח המסחרי, מה שהוביל להקמת חברת נטפים - היום אחת החברות המובילות בעולם בטכנולוגיית השקיה. מי שגידל עגבניות בסהרה, סביר שהשקה אותן עם טכנולוגיה שהשורשים שלה נמצאים בישראל. כשרוצים לדבר בחינם - ממציאים את האינטרנט של השיחות 📞 1995. שיחת טלפון בינלאומית עולה הון תועפות. אלון כהן וליאור הרמתי מחברת VocalTec אמרו לעצמם: אינטרנט כבר קיים. למה שלא נשלח קול דרך האינטרנט? הם פיתחו את VoIP - העברת קול דרך פרוטוקול אינטרנט. הרעיון: שיחה קולית מפורקת לחבילות מידע דיגיטליות זעירות, נשלחת דרך האינטרנט ומורכבת מחדש בצד השני - כמעט ללא השהיה. היום כל שיחת ווטסאפ, זום, גוגל מיט ועוד, עובדת בדיוק על אותו עיקרון. וככה ישראלים שנמאס להם לשלם על שיחות בינלאומיות המציאו את הבסיס שעליו יושבת התקשורת המודרנית כולה. אם כשסוגרים דלת נפתח חלון, מה קורה כשפותחים לך את הדלת? 🚪 1973. לאחר שמלחמת יום הכיפורים הסתיימה, התחיל בישראל גל של פריצות לבתים. אנשים חיפשו ביטחון גם בבית. שני מהנדסים, אברהם בחרי ומשה דולב, ישבו וחשבו: מה חלש בדלת רגילה? הצירים בצד אחד מול מנעול אחד בצד שני. זה אומר שכל פורץ עם הכלי הנכון - פורץ את הדלת בשניות. הפתרון שלהם: מה שאנחנו מכירים כרב-בריח / פלדלת - דלת, עשויה פלדה (ולא עץ) עם מנגנון שבו פין אחד נועל את הדלת מכל הצדדים, מלמעלה ומלמטה בו-זמנית. במאמץ אחד. וכך הגיאומטריה הופכת את כל מסגרת הדלת לנקודת אחיזה, ולא רק את המנעול. היום רוב בתי הדירות בישראל - וגם בהרבה מדינות אחרות - מצוידים בגרסה של המנגנון הזה. הדלת שלך בבית, כנראה, היא ישראלית. כמו דלת קסמים... אם רק היה אפשר להקיף אותנו עם כיפת הגנה... ⚡ שנות ה-2000. ערים בדרום ישראל - שדרות, אשקלון ואחרות - הופגזו ברקטות. לאנשים יש שניות ספורות לברוח למרחב מוגן. ואין באמת תשובה לרקטות שמשוגרות מרחוק. הרעיון של כיפת ברזל נולד מצורך פשוט וחשוב: להפיל את הרקטה לפני שתפגע בישוב. הפיתוח החל בעקבות אותו איום, ומערכת כיפת ברזל נכנסה לשימוש מבצעי ב-2011. ההנדסה מאחורי זה מרשימה: מערכת הכיפה עוקבת אחרי רקטה שנורית, מחשבת בזמן אמיתי את מסלול הטיסה שלה ובעיקר - איפה היא הולכת לנחות. אם החישוב מראה שהיא תנחת בשטח פתוח אז לא מעשה כלום, כמו קודם, אבל אם החישוב מראה פגיעה באזור מיושב - ישוגר מיירט, שיפגוש את הרקטה באוויר בדיוק מחושב - וישמיד אותה. בזכות המתמטיקה, ההנדסה והפיזיקה! 💡 הידעת? מיירט של כיפת ברזל עולה כ-40,000-50,000 דולר. הרקטה שהוא פוגע בה - עולה אפילו פחות ממאה דולר. מבחינה כלכלית זה לא כדאי - אבל מבחינת חיי אדם, המחשבון עובד אחרת לגמרי. איך יודעים מה קורה בבטן בלי לנתח? בולעים מצלמה 📷 1990. גבי מרון ושותפיו מחברת Given Imaging עמדו בפני בעיה קלאסית: איך רואים את המעי הדק בתוך הגוף שלנו? האנדוסקופ (מצלמה על צינור גמיש) לא מגיע לשם - הוא רק כמטר וחצי לעומת המעי עצמו שהאורך המתפתל שלו מגיע לכ-6-7 מטר! אז מה עושים? לנתח זה קצת יותר מדי, כשזה נועד רק כדי לראות, לאבחן - ולאו דווקא לתקן... אז הפתרון שחשבו עליו אמר - מה אם מצלמה תטייל בתוך הגוף, לבדה? וכך הם פיתחו את PillCam - כמוסה (גלולה) בגודל של טבלייה גדולה, שמכילה מצלמה זעירה, סוללה ומשדר. הכל בתוך מעטפת פלסטיק חלקה. הכמוסה מצלמת שתי תמונות בשנייה כשהיא עוברת את מערכת העיכול - נסחפת על ידי תנועות הפריסטלטיקה (שזה גלים של כיווצי שרירים, שדוחפים את המזון מהפה - מטה-מטה עד לקיבה) - ומשדרת את התמונות למכשיר חיצוני שהמטופל לובש - כמו חגורה - מסביב למתניו. אורך המסע: 6-8 שעות. כ-50,000 תמונות. והרופא יושב לאחר מכן ובוחן את ה"סרט". 💡 הידעת? לאחר כ-8 שעות - הכמוסה יוצאת מהגוף בדרך הטבעית. ישר לאסלה. לא צורך לאסוף אותה. כשילד בן שמונה נכשל בתרגיל מתמטיקה - זה לא אומר שהוא לא יצליח להיות מתמטיקאי 1977. אברהם למפל ויעקב זיו, שני חוקרים ישראלים מהטכניון, פרסמו מאמר שנראה טכני ומשעמם לחלוטין: אלגוריתם לדחיסת מידע. אלגוריתם LZ (על שם ראשי תיבות שמותיהם). הרעיון: במקום לשמור כל תו בנפרד, נחפש דפוסים חוזרים ונייצג אותם בקוד קצר יותר. ככה "אבאבאבאב" הופך, למשל, ל-"אב×4". מתמטיקה פשוטה, השפעה עצומה. למה זה מעניין אותנו בכלל? כי כל קובץ ZIP שאתם שולחים. כל תמונה שצילמתם. כל סרטון מצחיק שאי פעם ראיתם באינטרנט. כל אחד מהם עובד על הבסיס הזה שהניחו שני ישראלים מחיפה לפני כמעט 50 שנה. כשיש לך ים מסביב אבל אין מה לשתות כי הים מלוח... 🌊 אלכסנדר זרחין, מהנדס, עמד בפני עובדה: לישראל אין כמעט מקורות מים. מצד שני - יש לה המון ים - אבל מי הים מלוחים ולא שמישים. הוא חשב: כשמים קופאים, המלח נשאר בחוץ, והקרח הוא בעצם מים טהורים. מה אם נקפיא את מי הים ואז נמיס את הקרח? מחשבה יפה, לא? אז הוא פיתח תהליך התפלה בהקפאה - שבו מי ים עוברים לתאים קרים, המים קופאים לגבישי קרח טהורים, המלח נוזל החוצה, וגבישי הקרח נמסים - למים מתוקים. היום ישראל מתפילה מים בעיקר בשיטת אוסמוזה הפוכה (שיטה שבה דוחסים מים בלחץ גבוה מאוד דרך ממברנה שמסננת את המלח) ולא בשיטת ההקפאה של זרחין, אבל החשיבה שלו ושל אחרים כמוהו היא שהפכה את ישראל למובילה עולמית בתחום התפלת המים. אגב, כיום פועלים בישראל 6 מתקני התפלה גדולים - באשקלון, פלמחים, חדרה, שורק 1, אשדוד ושורק 2 - בנוסף למתקנים קטנים יותר למים מליחים כמו מעגן מיכאל ותלמי יפה. כ-60% ממי השתייה בישראל מגיעים היום מהתפלה. כשמוצא האדם אולי מהקוף, אבל מנסים לברוח מזה... 💅 1986. קיבוץ הגושרים. יאיר דר ושמעון יהב ישבו ותהו: יש מכונות גדולות למספרות - אבל אין כלי ביתי פשוט להסרת שיער מהשורש. השיטות הקיימות להסרת שיער מהרגליים היתה עם מכונות גילוח (שמגלחות ולא שולפות), שעווה או סוכר מותכים (וכואבים!), פינצטה (תנסו לעשות את זה על שתי הרגליים... עד שתסיימו את הרגל השניה, הראשונה כבר תצמח בחזרה - בהנחה שהכאב לא יגמור אתכם - ובהצלחה). הם חשבו על מנגנון מכני פשוט: קפיץ מסתובב שתופס שערות ומסיר אותן מהשורש - פיזיקה פשוטה שאף אחד לא ממש חשב ליישם בכלי ביתי כזה לפניהם. כך נולד האפיליידי - כלי שנמכר ב-50 מדינות ונמצא עד היום בחדרי האמבטיה של עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם. כשאסור לשחק קלפים - ממציאים משחק חדש 🃏 לפעמים ההמצאה הכי טובה נולדת דווקא כשלוקחים לך משהו. אפרים הרצנו היה יהודי שחי ברומניה בשנות ה-40. המשטר שם אסר על משחקי קלפים - נחשבו להימורים ולבטלה. אבל אנשים רצו לשחק. אז הרצנו ישב והמציא משחק שלא משתמש בקלפים בכלל - אלא באריחים עם מספרים. כך נולד רמיקוב (בעברית: רמי), שהפך לאחד ממשחקי הלוח הנפוצים בעולם. ואם רמיקוב נולד מאיסור - טאקי נולד מרעיון פשוט: לקחת משחק קלפים ולהפוך אותו למהיר, רועש ומלחיץ. חיים שפיר המציא אותו ב-1983, ומאז הוא הפך לאחד ממשחקי הקלפים הנמכרים ביותר בישראל - ומוכר גם בחו"ל. שני משחקים, שני ישראלים, ושתי הוכחות שגם בידור ופנאי דורשים יצירתיות אמיתית. כשנמאס לך לכתוב מיילים לחבר שגר בניו יורק - ממציאים ICQ 💬 1996. ארבעה ישראלים צעירים - יאיר גולדפינגר, אמנון אמיר, אריק ורדי וספי ויגיסר - מחברת Mirabilis חשבו: למה שתקשורת בזמן אמיתי דרך האינטרנט תהיה מסובכת? הם פיתחו את ICQ (תגידו את האותיות מהר - ותבינו מה הפירוש...) - התוכנה הראשונה בעולם לצ'אט מיידי בין אנשים, עם רשימת חברים, התראות כשמישהו מתחבר, ושליחת הודעות ישירות. ב-1998 קנתה AOL את Mirabilis תמורת 407 מיליון דולר - אחת הרכישות הגדולות של חברות אינטרנט באותה תקופה. ה-ICQ הניח את היסודות לכל תוכנות המסרים שאנחנו מכירים מאז - כמו המסנג'ר, הווטסאפ, הטלגרם ולכל אפליקציית הודעות שאתם משתמשים בה היום. 💡 הידעת? בשיא הפעילות היו ל-ICQ יותר מ-100 מיליון משתמשים רשומים. וזה עוד לפני שהיו טלפונים חכמים ולפני שרוב האנשים ידעו מה זה "אינטרנט". איך לוקחים אתכם מידע דיגיטלי בארנק? ממציאים דיסק-און-קי 💾 1999. דב מורן, מהנדס ישראלי, עמד בפני בעיה: דיסקטים מיושנים, CD לא נוח לנשיאה, ומחשבים ניידים עדיין נדירים ויקרים. איך מעבירים מידע ממחשב למחשב בקלות? הפתרון: להכניס זיכרון פלאש (שהיה קיים, אך יקר ממש ובגדלים גדולים מדי שמתאימים לתוך קופסאות המחששב) לתוך מעטפת קטנה שמתחברת לכניסת USB - כבר קיים בכל מחשב. הקסם ההנדסי: זיכרון פלאש שומר מידע גם בלי חשמל (הגבישים הסיליקוניים שלו שומרים מידע דרך מטענים חשמליים שנלכדים בשכבות מבודדות). הדיסק-און-קי - ששמו רומז על כך שיש דיסק שלם על מחזיק מפתחות - סיפק ממשק פשוט לטכנולוגיה קיימת - ושינה את העולם. אז... איך הכל קשור? 🧠 כל ההמצאות הנ"ל לא נולדו ממחשבה מופשטת על שולחן עבודה נוח. הן נולדו מצורך אמיתי, מבעיה שלא הייתה לה תשובה, ומאנשים שהחליטו שהם לא מקבלים את המציאות כפי שהיא. ומה שאיפשר להם לפתור את הבעיות? הבנה של מדע. כמו הפיזיקה שמסבירה למה מים זורמים בלחץ. הכימיה שמבינה מה קורה כשחיטה נחשפת לחום. המתמטיקה שיודעת לחשב מסלול רקטה בזמן אמיתי. הביולוגיה שמבינה איך מעי דק עובד. הגיאומטריה שמסבירה למה נעילה מארבעה כיוונים חזקה ממנעול אחד. לא חייבים להיות גאון כדי להמציא. צריך להיות סקרן, להבין מדע בסיסי, ולסרב לקבל "זה לא אפשרי" כתשובה. הכלים שאתם לומדים בבית הספר? הם לא "חומר לבגרות". הם כלים לשנות עולם ומלואו. 🌍 ואם הייתם צריכים לפתור בעיה יומיומית אחת שמציקה לכם - איזו הייתם בוחרים? ועכשיו - מוזמנים להקליק על הכפתור ולשחק 10 שאלות (ואם תרצו - עוד 10, ועוד 10, ועוד... כי הרי יש לנו מאות שכאלה, בכל זאת - 78 שנות!
- מלחמת הכוכבים: מסדר הג'דיי
בואו נדבר על אחד המושגים הכי מגניבים בעולם של מלחמת הכוכבים - המסדר של הג'דיי! 🌌🦸♂️ מי זה בכלל ג'דיי? הג'דיי הם לוחמי על עם כוחות מיוחדים שמגינים על הגלקסיה מפני הרוע. 💪✨ הם משתמשים ב'כוח' - מין אנרגיה כזאת שנמצאת בכל מקום ביקום - כדי לעשות דברים מדהימים כמו להרים חפצים, לראות לתוך העתיד ולרפא פצעים. 🔮🩹 אבל להיות ג'דיי זה לא רק עניין של כוחות על-טבעיים. זה בעיקר קשור לתכונות אופי נעלות כמו חוכמה, חמלה, משמעת עצמית ונאמנות. ג'דיי אמיתי תמיד שם את טובת הכלל לפני האינטרסים האישיים שלו. 🙏💖 כל אחד יכול? כדי להפוך לג'דיי, צריך לעבור אימונים אינטנסיביים בהובלת מאסטר ג'דיי מנוסה. 👨🏫 האימונים כוללים אומנויות לחימה, מדיטציה, לימוד על הכוח ועוד. רק מי שמצליח לשלוט בפחדים שלו ולהישאר נאמן לדרך הג'דיי - יכול לזכות בתואר. 🥋🎓 מה עושים הג'דייסטים? המסדר של הג'דיי הוא כמו מועצת החכמים של הגלקסיה. 🏰 הם משרתים את הרפובליקה, שומרים על השלום ופותרים סכסוכים. ובזכות חרבות האור המגניבות והגלימות המתנפנפות שלהם, קל לזהות אותם! ⚔️👘 אז בפעם הבאה שתראו ג'דיי בסרטי מלחמת הכוכבים, דעו שמדובר לא רק בלוחמים מדהימים, אלא באנשים מיוחדים עם ערכים נעלים. 🤩💫 לכן כל-כך ברור למה כולם רוצים להיות כמותם! ואם לא ג'דיי, אולי חולצת ג'דיי? ג'דייסטים מפורסמים שניים מחברי מסדר הג'דיי המפורסמים ביותר ביקום מלחמת הכוכבים הם יודה המאסטר - אחד הג'דיי החזקים והחכמים ביותר אי פעם, מפורסם בזכות חוכמתו ושליטתו יוצאת הדופן בכוח. 🐸💪 אובי וואן קנובי - אביר ג'דיי מוכשר שגם הוא היה מאסטר. המאסטר של אנאקין ולוק סקייווקר. הוא נודע בנאמנותו ובמיומנויות הקרב שלו. 🧔⚔️ אבל כמובן שהסרטים מראים עוד רבים וטובים ששירתו במסדר וסייעו בהגנה על הגלקסיה! 🌟✨
- מלחמת הכוכבים: ג'אבה ההאט
אחת הדמויות הכי מגעילות אבל גם הכי משעשעות בכל הגלקסיה היא ג'אבה ההאט! 🐌👑 תחשבו על סליים, אבל חי 🤔 ג'אבה הוא מעין שילוב של חילזון, צפרדע ומאפיונר, עם עיניים ענקיות ולשון ארוכה במיוחד. 👀👅 הוא מבלה את רוב זמנו בארמון המדברי המפואר שלו בטאטואין, כשהוא מוקף בחבורה של פושעים ויצורים מוזרים. 🏰👥 אבל אל תטעו - מתחת לחזות ה'נוזלית' והמגעילה מסתתר אחד הפושעים הגדולים ביותר בגלקסיה! 💰🔫 ג'אבה שולט בשוק השחור, סוחר בעבדים, וגובה דמי הגנה מכל מי שרוצה לחצות את המדבר. אפילו האימפריה לא מעזה להתעסק איתו! 😱 א-ב-ל... ג'אבה הוא לא רק נבל מרושע 🐌. יש לו גם חוש הומור עקום ואהבה לבידור. 🎭😆 הוא אוהב לארגן משחקים אכזריים בחצר שלו, כמו להאכיל אסירים למפלצת הרנקור המחמד שלו. איכס! 🦖💀 הדבר שאולי הכי זוכרים על ג'אבה, הוא הצחוק המיוחד שלו - "הו הו הו". 🤣 זה נשמע כמו שילוב של סנטה קלאוס עם גרגור של חילזון. אי אפשר לטעות בו! וכמקובל באגדות, כשהפחות-טובים מתים, גם ג'אבה שלנו מת - ובצורה משפילה למדי: הנסיכה ליאה חונקת אותו עם השרשרת שבה הוא השתמש כדי להחזיק אותה כעבד שלו. 😵⛓️ סוף הולם לסוחר עבדים מרושע! ואם כבר בגלקסייה, תראו את גלקסיית חולצות מלחמת הכוכבים שלנו:
- איזו דמות ממלחמת הכוכבים אתם?
לכבוד ה-4 במאי הכנו לכם חידון מיוחד ומהנה שיקח אתכם למסע בין כוכבים! 🚀✨ החידון מכיל 7 שאלות, וכל תשובה שתבחרו תקרב אתכם צעד אחד נוסף לגילוי הדמות שלכם מהסרטים האהובים. ענו על השאלות בכנות, ובסוף תקבלו את התוצאה המסקרנת! 🤔💡 שתפו אותנו בתגובות - איזו דמות יצאתם? האם אתם מופתעים מהתוצאה או שתמיד חשדתם שזה מה שמסתתר בפנים? 😉 רוצים חולצת מלחמת הכוכבים? יש במהדורה מוגבלת בחנות שלנו זכרו, הכוח אתכם תמיד... בכל גלקסיה שבה תבחרו! 🙏✨ שיהיה לכם יום מלחמת הכוכבים שמח ומהנה! 🎉🌠 "May The Fourth Be With You!" 🌌🚀
- חוברת צביעה #29: האפרוחים חוגגים את הרביעי במאי עם חוברת שכולה מלחמת הכוכבים
מוכנים לחגוג את ה-4 במאי בסטייל? יש לנו בשבילכם הפתעה מיוחדת - חוברת צביעה של האפרוחים האהובים שלנו, שהפעם מצדיעים לכוכבי מלחמת הכוכבים! 🐣✨🌌 בחוברת תמצאו את הדמויות האהובות כמו לוק סקייווקר, הנסיכה ליאה, דארת' ויידר, יודה ועוד רבים וטובים, כשהם מאוירים כאפרוחים חמודים ורק ממתינים שתצבעו אותם! 🖍️🎨 אז תפסו את חרבות האור (טוב, אולי פשוט את העפרונות הצבעוניים 😉), הורידו והדפיסו את החוברת, והצטרפו אלינו למסע בין כוכבים! שתהיה לכם חגיגה צבעונית קוסמית! 🚀💫 "May The Fourth Be With You!" 🙏✨ שיהיו לכם חגיגות "מלחמת הכוכבים" שמחות ויצירתיות! 😊🌠 מוזמנים גם לגלות איזו דמות של סטארוורז אתם, בחידון הזה: ולהתחדש בחולצת אפרוח סטארוורזית מגניבה ! שהכוח תמיד יהיה אתכם! אם יש בעיה, תוכלו להוריד ישר מהספריה











